Sisco 9 Gold black

Het vorige album van deze reeks verscheen al enkele jaren geleden. Thomas Legrain, de tekenaar maakte ondertussen samen met Stephen Desberg Bagdad Inc, een one shot, dat ook bij le lombard verscheen maar helaas niet werd vertaald.

Leuk is dat dit verhaal zich dan ook drie jaar na het vorige album afspeelt, lang genoeg om de in ongenade gevallen Sisco een nieuwe functie als bodyguard te geven. Hij wil niets meer met de Franse geheime dienst te maken hebben. Maar dan loopt er een clandestiene operatie van de DSGE in Nieuw Zeeland verkeerd af. Om de Franse petroleumbelangen te ondersteunen werd er een aanslag gepleegd op een concurrerend bedrijf, onder het mom van een ecologische aanslag. Een van de agenten raakt echter zwaar gewond en dan gaan de poppen aan het dansen, want Frankrijk mag niet met de aanslag geassocieerd worden! Dan is de in ongenade gevallen Sisco, de ideale figuur om de problemen op te lossen. Maar zo gemakkelijk laat Sisco zich niet overtuigen om zijn vroegere bazen te hulp te snellen. Als Manon Jouvert, echter in Soedan wordt ontvoerd door moslimfundamentalisten, kan hij alleen maar hulp krijgen als hij ook die andere taak ter hand neemt. Sisco krijgt de vrije hand om de situatie in Nieuw Zeeland op zijn manier op te lossen. Ter plaatse krijgt hij hulp van Elena Nemcova, maar ze lijkt nieuwsgieriger dan nodig is om Sisco te steunen.
Zoals we al gewend zijn van Benec schotelt hij ons weer een beenhard verhaal voor zonder veel emotie en met de nodige actie. Hopelijk is de realiteit toch wat minder cru want Benec schotelt ons een weinig opbeurende versie voor van hoe onze gezagsdragers omgaan met normen en waarden als het economische belang in het gedrang komt! Sisco past perfect in dat plaatje, al zullen veel lezers er moeite mee hebben dat Sisco geen typische held is.
Legrain brengt de actie vakkundig in beeld. Sisco is een stripheld tegen wil en dank, maar trekt er zich niets van aan, en gaat zijn eigen weg! Gelukkig maar!