Joep A4 Kom mee!
A5 Pak aan!
A6 In volle vaart

Mijn kleindochter van zeven, is sinds ze kan lezen, verzot op strips. Waarschijnlijk iets wat doorgegeven wordt via de genen, maar dat even terzijde. Ze houd van de strips van: ‘Biep en Zwiep’, ‘Dolfje Weerwolfje’ en ‘Mieleke Melleke Mol’. Maar tot haar topfavorieten behoren de strips van ‘Kik’, Geheim Agent G. Ruwel’ en ‘Joep’.

Allen mooi uitgegeven in een hardcover jasje door ‘Plan A Uitgevers’. Een uitgeverij die niet voor niets de winnaar werd van de: ‘Nationale Alfabetiseringsprijs Stichting Lezen & Schrijven 2015’. Een prijs die ze met recht en reden verdienen, vinden wij. Zopas verschenen er weer drie nieuwe boekjes van Joep. Een figuurtje ontsproten aan het brein van Michiel van de Vijver. Een uiterst leuk figuurtje overigens, dat zelfs mij, als toch al wat oudere volwassene, weet te boeien. Wat maakt Joep dan zo uniek? Bezit hij superkrachten, verborgen talenten of heeft hij een IQ hoger dan dat van Einstein? Neen, niets van dit alles. Joep is een doodgewone hedendaagse jongen. Een deugniet eerste klas die gewoon school loopt, pret maakt met zijn vriendjes en die er wel eens flink de kantjes durft af te lopen.

Zijn avonturen spelen zich niet af in één of ander exotisch zonovergoten oord, maar gewoon in zijn eigen vertrouwde omgeving. Waar de seizoenen elkaar opvolgen, seizoenen die Michiel van de Vijver steevast nieuwe ideeën opleveren om, omheen Joop weer eens een leuke gag op te bouwen. Gags die soms tot in het absurde uitvergroot worden, maar die uiterst herkenbaar zijn voor jonge lezertjes. Waardoor ze naar alle waarschijnlijkheid makkelijker geneigd zijn, om deze strips die niet alleen woordhumor bevatten, maar zich vooral toespitsen op visuele humor, open te slaan en ze met veel plezier door te lezen. Waarbij ook het gebruik van de te lezen tekst aangepast is aan hun leesniveau, geen al te moeilijke woorden waar ze hun tong over breken, maar eenvoudige begrijpbare teksten vullen de ballonnen.

Voeg hierbij nog leuk uitgevoerde tekeningen, met niet al te veel decors die de aandacht afleiden, en die sprankelen van leven en humor, dan weet men, dat men een pracht van een uitgave in handen heeft, die beslist gesmaakt wordt door een toch wel meestal uiterst kritisch jong publiek. WG.