Publiek geheim 1 Publiek geheim

In 2012 verscheen een eerste album van: ‘Hel’. Een mooi uitgetekend avontuurlijk verhaal dat verscheen bij uitgeverij: ‘Don Lawrence Collection’ en dat handelt over een heuse zakkenrolster. Laten we hoofdfiguur Hel, de bewuste zakkenrolster, gerust een kleine crimineel noemen, die omwille van haar beroep, als men dat zo mag benoemen, meer dan eens in nauwe schoentjes terecht komt. Ondertussen bleven we al een tijdje onze honger zitten omheen deze stripheldin, Hel bleek in geen velden of wegen te bespeuren. Tot ze plots opnieuw tot onze opluchting, opdook in het om de twee weken verschijnende stripblad: ‘Eppo’. De nummer 18 van 2016 om preciezer te zijn, waar haar nieuwste verhaal: ‘De Sibylle-codex van start ging. Het is niet de bedoeling van deze bespreking, om beide verhalen uitgebreid te recenseren.

Uiteraard klinkt bovenstaande iets of wat waarschijnlijk misleidend maar de inleiding brengt ons tot bij tekenaar Danker Jan Oreel. Een man die reeds vijfentwintig jaar ijverig timmert aan het strippad, maar heel wat van zijn tekenwerk heeft ons nooit bereikt. Hij is niet echt de man van langlopende reeksen, hij richt zich meer op historische , informatieve en preventietrips. Van zijn historische werk onthouden we vooral volgende schitterende en degelijk uitgewerkte albums: ‘De banneling van Tobago, ‘Goes in strip’, ‘Zeeland 2000 jaar geschiedenis in strip’ en last but not least: ‘Brabant daar brandt nog licht’. Als erkenning van zijn vijfentwintig jaar timmeren aan het strippad verscheen er bij uitgeverij: ‘Monkey Business’ een uitgebreid huldeboek waarin heel wat van zijn schier onbekend tekenwerk terug te vinden is. Het album focust zich op zijn stripwerk, en een paar schaarse illustraties. Illustraties en schetsen vormen een apart iets, waarmee men volgens de uitgever, naar verluidt nog drie albums zou kunnen vullen. Maar wie weet wat de toekomst voor ons nog in petto heeft? In dit album word teruggeblikt op het uitgebreide archief van de tekenaar. Zelfs zijn eerste gepubliceerde strip, een advertentiestripje voor een restaurant uit 1982, werd opgenomen in dit boek. Vanaf toen is het nooit meer gestopt voor Danker Jan Oreel, de ene klus na de andere klus volgde elkaar al snel op. Hij ontwierp een strip voor het bekende automerk: ‘Opel’ , voor : ‘Het Holland Kaas Cenrum’ en voor: Daalder Kaas’. Van de kaas ging het al snel naar illustraties voor een tentoonstelling van volksgebruiken en bijgeloof en naar: ‘NedBase’ een ICT-bedrijf uit Middelburg.

Maar vooral mooi zijn de korte strips, die handelen over veiligheid en preventie, aangevuld met strips over hoe bepaalde werken uitgevoerd worden door: De Nederlandse spoorwegen en diverse andere Nederlandse organisaties. Niet alleen de spoorwegen deden beroep op zijn kunnen, zelfs ‘Rijkswaterstaat’ heeft zomaar eventjes honderd strips van Danker Jan Oreel gepubliceerd via hun eigen internetplatform. Ook het bekende bedrijf: ‘Akzo Nobel’ maakte gebruik van zijn diensten. In de strips voor deze firma laten twee arbeiders, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk zien, wat er mis kan gaan op de werkvloer. Verder nog opgenomen in dit album werk voor: ‘Het Nederlandse Rode Kruis’, Viva kamperen, een strip over de familie Kamp, die zich steeds in nesten werkt. Dit en nog vele andere ons onbekende strips, waaronder het kortverhaal: ‘Kerstkrakers’ uit 2012, waarin stripfiguur Hel het laken naar zich toetrekt, werden opgenomen in dit overzicht.

Het album verscheen in een eenmalige oplage van 999 exemplaren waarvan er 900 genummerd zijn, en voorzien van een blauwe hardcover. Daarnaast verschenen er 99 genummerde en gesigneerde exemplaren, die als bijlage een schets hebben van één van de strips uit de inhoud. Deze oplage is voorzien van een rode hardcover. Beide oplages zijn niet te verkrijgen via de stripspeciaalzaak. Wel te verkrijgen via stripbeurzen in Nederland waar Danker Jan signeert of via www.vandankerjan.nl Het album is een must voor iedere rechtgeaarde stripverzamelaar of striplezer, maar voor reclamestripverzamelaars is dit album beslist een aanwinst voor hun collectie. WG.