Beestjes 6 Evolutie?

Over dieren zijn al tal van stripverhalen en gags neergepend. Ook Schwantz, de man die in 1974 werd geboren als Hans Klaver, begeeft zich op ditzelfde pad. Oorspronkelijk verschenen zijn gags in de krant Sp!ts dat ondertussen is samengesmolten met Metro, waar hij nu nog aan de slag is. Voor velen zullen de korte grappen dan ook niet onbekend zijn. Voor de uitgave van z’n werk in albumvorm werkt de man sedert album 5 samen met Strip2000.

De hoofdrolspelers in deze serie grappen zijn Hond en Papegaai (let op de hoofdletters) maar zij maken zeker niet het hele album. Tal van andere dieren maken hun opwachting in deze strip: bevers, kikkers, kraaien, mieren, beren, (eendags)vliegen… Door die combinatie en door de afwisseling die ermee gepaard gaat, valt dit boek in de smaak bij het hele gezin. Niet met alle grappen wordt door iedereen even hartelijk gelachen, maar dat komt omdat je soms op de hoogte moet zijn van kenmerken van dieren en/of van hedendaagse gebruiken of gebeurtenissen. Anderzijds zijn er ook de bijna obligatoire “pipi en kaka”-grappen die vooral bij de jeugd in de smaak schijnen te vallen. Kortom: een bont allegaartje van gags waarin voor elk wat wils zit.

Wie enkele voorproefjes wil kan terecht op het open Facebook-profiel van Schwanz: https://www.facebook.com/schwantz.nl/

Ik wil ook nog even opmerken dat Strip2000 ons zoals steeds verwent met een degelijk uitgegeven album met stevig papier waardoor het een oerdegelijke indruk over zich heeft. Veelvuldig lezen van dit boek zou dan ook geen enkel probleem mogen opleveren.

Besluit: best een aangenaam stukje literatuur dat door velen in het gezin zal gesmaakt worden.