Spoedgeval 1 Spoedgeval

Een serieuze strip, niet meteen wat je verwacht bij Strip2000 (buiten hun gorilla-uitgaves natuurlijk). Maar de cover toont een triestige jongeman in een wachtkamer en spoedgeval is ook al niet echt opbeurend als titel.. bijgevolg stel ik mijn verwachtingspatroon bij voor een ernstig verhaal.

Spoedgeval maakt die indruk ook waar. Dit gaat over Ramon, die plots bloed plast en dan de lijdensweg van onderzoek, slecht nieuws, operatie,.. moet ondergaan. Maar toch probeert hij het positief te benaderen, niet altijd even gemakkelijk of succesvol, maar wel altijd doorzettend. De gevolgen voor hemzelf maar ook hoe zijn omgeving er mee omgaat, worden duidelijk weergegeven. En ondanks alles is dit geen zwaarmoedig of deprimerend verhaal, neen, de humor en het karakter van Ramon zorgen er voor dat dit een positief verhaal is. De realiteit wordt niet verbloemd, maar het glas is wel half vol.

Het voelt heel trouwens heel echt en oprecht aan. Net zoals wat je in de realiteit ook tegenkomt bij ziekte en tegenslag en dat maakt het heel geloofwaardig en sterk.

De tekenstijl is cartoonesk, wat het uiterst geschikt maakt om de gevoelens van Ramon weer te geven. Het is dan ook bijzonder overtuigend ondanks dat het niet echt realistisch getekend is. De impact van de tekening en dus van Ramon primeerde en in dit verhaal kan ik dat alleen maar toejuichen. Hierdoor kunnen we immers mee in het vel van Ramon kruipen.

In het kort: 48 pagina's lijken niet veel, maar hier zit een hoop verhaal en gevoelens in.. sterk!