De hand van Pangboche 2 Deel 2

André Taymans raakte vooral bekend met zijn heldin Caroline Baldwin. Een van de nevenfiguren die soms mocht opdraven was Roxane Leduc. Eigenlijk was die al de hoofdrolspeelster van een eigen reeks die verscheen in het Franse magazine Okapi, maar haar reeks raakte niet echt van de grond. Voor dit tweeluik dat zich afspeelt in Nepal mocht ze weer de hoofdrol wegkapen.

André Taymans heeft iets met Nepal. Caroline Baldwin mocht er ook al vertoeven, en na de aardbeving van vorig jaar, verscheen er een speciale versie van het eerste deel van dit verhaal waarbij de opbrengst ook naar Nepal werd gestuurd.
Taymans heeft een herkenbare klare lijn stijl en brengt de imposante omgeving prachtig in beeld, daarvoor heeft hij niet veel lijnen nodig en dit doet me soms aan Jonathan denken, de reeks van Cosey die zich ook in deze contreien afspeelt.

In het vorige, spannende eerste deel kreeg Roxane als bij toeval een belangrijk Nepalees relikwie in handen. Het was een vinger van de hand van Pangboche, waarvan wordt beweerd dat het afkomstig is van een Yeti. Samen met Chek, een gepensioneerde agent bracht ze het relikwie terug naar het klooster, maar enkele Chinezen maakte jacht op het relikwie en schuwden daarbij het geweld niet. Gelukkig liep het goed af, en zo keerde het relikwie terug naar zijn oorspronkelijke plaats. Een van de drie Chinezen heeft het avontuur overleefd en zet zijn moordende tocht verder. Het reliek zou namelijk de sleutel zijn tot Agartha. Een onderaards rijk.

Dit tweede deel bevat minder actie dan het eerste, er zit een stuk in met veel pratende hoofden waarbij een ganse uitleg volgt over het verdwenen rijk Agartha. Toen begon ik te vrezen dat het verhaal ging afglijden richting esoterisch gezwam, maar gelukkig gebruikt Taymans deze achtergrond maar om de motieven van de Chinees uitgebreid te duiden, en schiet het verhaal daarna weer in gang.

Dit verhaal kon net zo goed een avontuur van Caroline Baldwin zijn geweest, maar Roxane verdient ook haar plaats in de stripwereld. Taymans schotelt ons een leuk avonturenverhaal voor, je kan zien dat het met liefde en kennis van zaken is gemaakt. Je krijgt direct zin om ook af te reizen naar Nepal! Taymans tekent prachtige decors, maar weet ook de plaatselijke gewoontes en gebruiken in zijn verhaal te verwerken.
De vraag blijft nu of we Roxane nog terug gaan zien in andere avonturen of dat het bij een eenmalige hoofdrol zal blijven?