stripINFO.be gebruikt cookies voor het bewaren van logingegevens en voorkeuren. Geen persoonlijke data wordt hierin bewaard.
Door de site te gebruiken accepteer je het gebruik van deze cookies. Deze melding verbergen
Van 1964 tot 1974 werd door de Nederlandse uitgeverij Classics de succesvolle serie Sheriff Classics uitgegeven. Elke twee weken konden stripliefhebbers hun hart ophalen met een boekje vol stoere cowboys en lafhartige bandieten. In de jaren 70 raakten deze boekjes uit de gratie, hoogstwaarschijnlijk omdat de raciale stereotypen en het seksisme, waarvan in deze boekjes veelvuldig gebruik werd gemaakt, niet meer geaccepteerd werden. Dit is ook een van de redenen waarom ik mij niet aangetrokken voel tot de traditionele westerns. Een andere reden is dat ik de verhalen vaak oppervlakkig vind. Vaak gaat het over bandieten die gepakt moeten worden door een premiejager of kwaadaardige Indianen die een lesje geleerd moeten worden. Vroeger als kind al, toen we westerns na speelden wilde ik niet John Wayne, maar een Indiaan zijn.
Maar de comic die ik hier bespreek is geen strip uit de Sheriff Classics reeks die van de Classics uitgeverij komt. Dit is het eerste deel van een nieuwe Sheriff Classics serie die in het leven is geroepen door Windmill Comics. Het blijkt dat deze tweede reeks ook succes heeft, want er zijn sinds 2011 al 17 deeltjes verschenen. In dit eerste deel uit de nieuwe Sheriff Classic reeks staan twee verhalen. Het eerste verhaal, ‘De Kid contra de Aztekenprins!’, is een heel nieuw verhaal. De Kid gaat helpen een ontvoerde vrouw te bevrijden. Aangezien er in een comic maar weinig ruimte is voor het uitdiepen van karakters moet een comic het vooral hebben van een goed plot. Nou wil het feit dat scenarist Ramon Schenk de lezer wat dit betreft op zijn wenken weet te bedienen. Hij giet een oud thema in een origineel nieuw jasje. Hoewel de tekenstijl van Rik van Niedek strakker is dan die van een klassieke western strip doet hij toch niet onder voor zijn voorgangers in dit genre. Hij blinkt vooral uit in de actiescènes.
Het tweede verhaal, ‘De Rio Grande schuldbekentenis’, is een herdruk uit de eerste Sheriff Classics serie. Danny Teal verdwijnt samen met het geld uit zijn vaders kluis. Billy de Kid geloofd in zijn onschuld en gaat hem opsporen. Scenarist Joe Gill schrijft hier een standaard western verhaal, maar Pete Morisi’s realistische tekenstijl vind ik prima in orde.
Windmill Comics weet door oud en nieuw te combineren in een comic zowel de liefhebbers van de klassieke western als de liefhebbers van het modernere werk te bekoren.