De meesters van de gerst INT 1 Integraal 1

Wat was ik uitermate tevreden toen ik hoorde dat Glénat na bijna 25 jaar eindelijk het epos van de Belgische bierbrouwers opnieuw uitbracht. En dat in bundeling dan nog! Jaren heb ik hier op gewacht want de originele albums waren niet meer te vinden (of onbetaalbaar). Waarom? Wel, voornamelijk omdat ze erg lang in de top-100 van Stripinfo.be stonden en ik tot nu nog nooit werd ontgoocheld door albums in die lijst. Dat deze reeks nu net buiten die 100 beste albums valt, is enkel en alleen te wijten aan de aanwezigheid van heruitgaven in integralen o bundelingen en de aanwezigheid van heel wat albums uit dezelfde reeksen. De 31ste plaats in de 'beste reeksen' is bijgevolg misschien een betere indicatie. Enfin, dit gewoon om aan te geven dat de verwachtingen hoog gespannen waren...
Gerstenat! Oftewel bier. Zowat hét handelsmerk van België met een erg lange historiek. Niet raar dus dat er een stripreeks over gemaakt werd. Van Hamme pende de serie ‘De Meesters van de Gerst’ bijna een kwart eeuw terug neer. Vallès stond garant voor de tekeningen. Een spetterende combinatie.
Elk boek begint met een kaart van ‘Dorp’, het dorp waar het grootste deel van dit epos zich afspeelt. En dat is zinvol, want bij elk nieuw verhaal wordt een tijdsprong gemaakt naar een nieuwe generatie brouwers en telkens verandert Dorp significant. De moeite om even bij stil te staan.
Elke periode die aan bod komt, kampt met z’n eigen moeilijkheden. Het eerste album toont de strijd om een lekker en drinkbaar bier te brouwen. De methodes waren immers nogal primitief. Het volgende probleem dat opduikt is de productie van een nieuw soort bier: lager oftewel de pils en de overschakeling naar meer industriële werkwijzen. Dat er problemen waren tijdens de eerste wereldoorlog en dan vooral rond de aanwezigheid van door de Duitsers erg gegeerd koper in de brouwerijen behoeft zeker geen uitleg. Album 4 tenslotte toont hoe moeilijk de bedrijven het hadden na de oorlog. De economie is ingestort en enkel de sterksten zullen weten te overleven. Enkel keiharde zakenmensen zullen het dus waarmaken.
Het knappe aan deze reeks vind ik dat het verhaal van de bierbrouwerij eigenlijk ‘gewoon’ de rode draad is doorheen de verschillende albums. Elk album handelt immers over een andere generatie van de familie Steenfort en laat de problemen zien van elk van die familieleden. Zelden zijn de moeilijkheden van het bedrijf los te zien van de confrontaties die ze op persoonlijk vlak moeten aangaan. Hierdoor is dit een dynamisch epos met heel wat aantrekkingskracht. Het verhaal dendert verder (kan ook niet anders als een generatie wordt behandeld in 56 bladzijden) en is zodanig divers dat verveling nooit de kop kan opsteken. De aanwezigheid van soms iets grotere tekstdelen kan voor sommigen een nadeel zijn, maar al bij al halen ze zelden de vaart uit het geheel.

De tekeningen van Vallès zijn prachtig gedetailleerd en ogen helemaal af. Ze kunnen dan ook moeiteloos de tand des tijds doorstaan.

Het ‘dossier’ aan het einde van het boek is die naam eigenlijk niet waardig. Verder dan een stamboom en enkele ontwerpen voor bierkaartjes komt men niet. Geen enkel probleem natuurlijk voor wie deze reeks nog niet heeft.

Besluit: Met recht en rede als topper bestempeld! Een echte aanrader.