Het narrenschip 4 Werk aan de winkel

Dit vierde deel is het eerste deel dat nog niet eerder in het Nederlands verscheen. De eerste drie delen verschenen al in de jaren negentig bij uitgeverij Blitz. Met dit vierde deel zijn we ook meteen over de helft van de in totaal zeven delen waaruit deze bevreemdende reeks bestaat. Onlangs liet Turf zelf weten dat hij werkt aan een nieuw verhaal van het Narrenschip dat zich een jaar na de gebeurtenissen uit het eerste verhaal afspeelt. Wij moeten nog een tijdje wachten op de ontknoping van dit verhaal in deel zeven, maar deel acht zit dus al in de pijplijn!

Na drie delen weten we eigenlijk nog altijd niet veel over Gekwater, het landje lijkt onder een stolp te zitten, waar een nog onbekende alles in de hand probeert te houden. De groot coördinator is zijn vazal, maar dat lijkt hij zelf niet te beseffen.
Prinses Chlorente en haar nar Arthur zijn ontsnapt uit Gekwater, de grote onbekende stuurde een robot achter hen aan om hen te helpen. Ze speelden een grote rol in het vorige deel. Koning Clement XVII zit nog altijd in de gevangenis , maar dit vierde deel focust vooral op de twee andere verhaallijnen waarin enerzijds grootcoördinator Ambrosius en anderzijds soldaat Baltimore en de sergeant de hoofdrollen spelen.
Gekwater lijkt volledig ontregelt te zijn, weg zijn de strakke regels waarin het maar regent in de regenmaand en iedereen weet wat er zal komen! Eerst sneeuwde het onvoorzien, maar een kleine aardbeving heeft het land letterlijk in twee gedeeld! Ook het paleis is netjes verdeeld. De vermeende prins pakt dit dan ook praktisch aan en verdeelt het rijk over hemzelf en Ambrosius, maar die lijkt volledig door te draaien! Hij probeert de vermeende prins dan ook uit te schakelen, maar niets lijkt te helpen, ook al moord Ambrosius er op los, en stapelen de graven zich op, toch lijkt de prins altijd weer op te duiken!
Het antwoord op dit fenomeen lijkt van Baltimore en de sergeant te komen die via een onderaardse gang in de kelders van het paleis binnendringen om er hun onderzoek naar de kolokwintenzwendel en het vreemde gedrag van de grootcoördinator verder te zetten.
Turf heeft een typische tekenstijl en maakt veelvuldig gebruik van een dynamische bladspiegel. Door een uitgekiende plaatsing van zijn tekstballons staat dit de leesbaarheid echter niet in de weg!
Zoals we nu wel al gewoon zijn bij Daedalus verschijnt dit vierde deel eerst in hardcover alvorens het binnen een maand ook in softcover verschijnt.
Ik ben blij dat Daedalus de taak op zich heeft genomen om deze reeks eindelijk in het Nederlands op de markt te brengen en ik hoop dat ze ook een s kijken naar ander werk van Turf, want hij heeft al enkele heel interessante tweeluiken gemaakt die ook een vertaling verdienen!