Vito 3 De grote jacht

Eric Stalner heeft al een behoorlijk palmares, zowel als schrijver als tekenaar. Bekijk maar het lijstje hier op Stripinfo.be. In ‘Vito’ neemt hij beide taken met succes op zich en neemt hij ons mee naar een realistisch-magische omgeving.
Vito is de kleinzoon van Alberto Armavilio en is half mens, half nakomeling van wezens die leven in een andere werkelijkheid. Deze groep anderlingen wil onze wereld betreden, maar moet daarvoor eerst aanvaard worden door de mensheid. Daartoe laten ze Giuseppe, een rondreizende filmoperateur, overal een kortfilm vertonen zodat de mensen hen leren kennen.
In dit afsluitende deel komt de confrontatie tussen ‘de andere kant’ en de mensen van Gelsomina, de kleindochter van Alberto en zuster van Vito, tot een hoogtepunt en moet Giuseppe een levensbepalende keuze maken. De hamvraag: voor wie eindigt deze confrontatie in een nachtmerrie? Want dat er geen happy end mogelijk is voor beide partijen, lijkt vast te staan...

Tegen een geloofwaardige achtergrond liet Stalner een fantasievol verhaal ontspinnen waarin figuren uit een parallel universum via portalen binnendringen in onze mid 20-eeuwse samenleving.
Over deel 1 was ik reeds laaiend enthousiast, vooral door het realistische karakter en de prachtige tekeningen. Ook ‘De trimangre’ stond me erg aan, maar ik kreeg toch wat schrik voor de richting die het geheel kon (met de nadruk op ‘kon’) uitgaan. Deze afsluiter van de trilogie heeft gelukkig de beklijvende start bevestigd, echter zonder de oorspronkelijke nieuwsgierigheid en hang naar meer helemaal te kunnen evenaren. Ook in dit deel is de auteur erin geslaagd om de lezer te verrassen. Het verhaal brengt enkele onverwachte wendingen die ervoor zorgen dat het geheel mooi wordt afgerond. Stalner had er perfect voor kunnen zorgen dat er nog tal van albums tussen deel 2 en 3 zaten, maar heeft dat niet gedaan. Iets wat meer auteurs hem mogen nadoen want op die manier blijft de magie bewaard en sla je met een tevreden gevoel de laatste bladzijde om.
Ook van het grafische werk van Stalner ben ik groot fan. De realistische schilderingen geven veel sfeer aan het geheel. De tekeningen stralen bovendien de nodige dynamiek uit op momenten dat dat moet, mede door de keuze van diverse camerastandpunten.

Besluit: een geslaagde afsluiter die van deze trilogie een topper maakt.