Dating for geeks 5 In space

Zeg nooit ‘freak’ tegen een ‘geek’. Waar het verschil ligt? Wel, helemaal duidelijk is dat niet, maar het ligt vooral in de connotatie. Waar ‘freak’ vooral een negatieve bijklank heeft, kan ‘geek’ op meer begrip rekenen. Geek is trouwens een Engelse benaming voor iemand die gepassioneerd is door wetenschap en technologie. Tot voor kort werd het woord vooral gebruikt voor mensen die (in het openbaar) bizarre dingen doen. Maar nu is het grotendeels gelijkgesteld aan ‘freak’. Enfin, ‘t is een discussie waar je eindeloos kan over doorgaan. Ik denk dat ondertussen wel duidelijk genoeg is waarrond dit album draait… ;-)

In deze reeks en dus ook dit album staan een aantal geeks centraal, waaronder de auteur zelf. Hun passioneel bezig zijn met alles wat met techniek te maken heeft, het spelen van computerspelletjes en het bekijken van SF- en fantasy-films zijn een perfecte afspiegeling van het grootste deel van hun dagvulling. Dat enkele van de hoofdrolspelers maar niet aan een vriendin lijken te geraken, hoeft niet te verwonderen want hun passies gaan ver, héél ver. Veel stereotyper kunnen de figuren dan ook bijna niet neergezet worden. Dat gegeven zorgt voor heerlijk humor die maakt dat je vlotjes en met veel plezier bladzijde na bladzijde omslaat.
Auteur Kenny Rubenis speelt goed in op de actualiteit en is duidelijk op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, rages en succesvolle TV-films en -series. Hij aarzelt niet om zichzelf te kijk te zetten in z’n eigen reeks en doet dat met verve. Zelf vind ik dat een erg leuk gegeven.

Wie naar de FACTS-beurs in Gent is geweest, was dus waarschijnlijk niet geheel verwonderd dat Kenny Rubenis er aanwezig was en er heel wat succes had. Voor wie FACTS niet kent: dat is een fantasy-event waar de geeks met tienduizenden rondlopen (al dan niet verkleed). ;-) De auteur liet zich voor dit album trouwens regelmatig inspireren door deze of gelijkaardige beurzen.

Wie nog wat meer wil proeven van het werk van Rubenis kan terecht in de treinstations (hij publiceert elke dag in Metro) of, iets gemakkelijker misschien, op http://datingforgeeks.tumblr.com/ waar heel wat gags te bekijken zijn.

Besluit: humor van de bovenste plank, zeker voor volwassenen!