Hemel in puin 5 Hotel Eden

Nikolaus Wedekind, piloot van een straaljager in het Duitse leger, is in het vierde deel neergestort nadat hij een dodelijke duikvlucht heeft gedaan met zijn toestel. Hij is revaliderende in een ziekenhuis in Berlijn. Zwaar verbrand in gezicht en aan de handen dient hij een anti-bacterieel masker te dragen om de transplantaten mogelijkheid te geven zicht te hechten. Zijn spraak is hij hierdoor wel kwijt. Na zijn ontslag uit het ziekenhuis gaat hij verder op zoek naar zijn broer en het merkwaardige overlijden. Hij komt op het spoor van Wilfried Brandt, een van de kompanen van Johannes, zijn broer. Daar zal men een tipje van de sluier oplichten.

Bij een laatste deel van een reeks, voor alle duidelijkheid, een kortlopende reeks, is het haast traditie geworden om de hele reeks nog eens ter hand te nemen en te doorbladeren. "Hemel in puin" mag hier geen uitzondering op zijn. De eerste vier delen leiden je naar een plot vol verwachtingen. Het afsluitend deel kan dus enkel je vragen beantwoorden. "Hotel Eden" is dat ook van plan maar toch blijf je als lezer wat op je honger zitten. Te veel gegevens in één deel zorgen voor een overdosis aan informatie. Een zesde deel, alles wat gemoedelijker aan de man brengen, was een beter alternatief geweest. Maar dit is vaak gedaan op de eis van de uitgeverij, natuurlijk. Ook blijven nog heel wat vragen open staan en worden er personages bij gesleept die niet toedragen aan een verduidelijking van het verhaal.

Is "Hotel Eden" dan een afknapper? Neen totaal niet maar de overrompeling aan info zorgen er wel voor dat het vijfde deel nogal moeilijk te lezen is en zwaar op de maag ligt. De tekeningen blijven, zoals door het hele verhaal door, van uitstekende kwaliteit. De informatie en documentatie die scenarist Pinard heeft gebruikt om dit verhaal tegen een waargebeurde achtergrond af te beelden is fenomenaal.

Eindconclusie: Goed maar ook niet meer dan dat.