Golden City 11 De voortvluchtigen

Harrison Banks heeft z’n rijkeluisleventje vaarwel gezegd en is een soort Robin Hood geworden die tracht de armen te helpen. Dit kan echter niet op veel begrip rekenen van de Raad van 12, de beheerders van de holding van het hoofdpersonage. Er werd bijgevolg een huurmoordenaar ingeschakeld om dit vervelend element uit te schakelen; zonder succes echter. Maar nieuwe aanslagen dreigen…
Ondertussen werd ook Nieuw Golden City, een ruimtestad, ontwikkeld en gebouwd. Door de officiële ingebruikname van deze thuishaven van de allerrijksten zijn wereldwijd zware opstanden uitgebroken om de enorme kloof tussen rijk en arm aan te klagen.
In deze tumultueuze omstandigheden moet Banks ook nog eens Mifa, een van de wezen waarmee hij goed bevriend is, opsporen en redden uit de klauwen van een oude bekende.
Bij nr. 7 uit deze reeks werd een nieuwe cyclus ingeluid waarbij Golden City zelf naar de dieperik werd gestuurd. Letterlijk en figuurlijk. Ondertussen kan je zeggen dat er een derde verhaal is gestart, namelijk dat van ‘Nieuw Golden City’, de opvolger van de eerste versie. Ondertussen zijn de redenen voor het tot zinken brengen van de drijvende stad nog steeds onduidelijk, maar er wordt te kennen gegeven dat daar in een van volgende albums wel eens verandering zou kunnen in komen. Dit brengt zeker een nieuw elan in de reeks, maar toch zou men naar mijn gevoel nog meer onbetreden paden mogen betreden. Teveel situaties en personages komen terug waardoor een stuk van de aantrekkingskracht van deze reeks verloren gaat.
Desondanks kan het verhaal nog steeds boeien, maar de geloofwaardigheid van bepaalde van Harrisons acties is toch wel ver te zoeken. Hij neemt precies liever z’n toevlucht tot illegale manieren om z’n doel te bereiken waar zeker ook andere mogelijkheden tot de opties behoren. Dit maakt dat je de indruk krijgt dat er minder goed is nagedacht over het verhaal. Wel slagen de auteurs er goed in een potentieel toekomstbeeld van onze planeet te schetsen. Jammer genoeg ziet die er niet erg rooskleurig uit. Voor de meesten dan toch. De kloof tussen de bevolkingsgroepen neemt immers enorm toe en de opwarming van de aarde geeft nu al enorme problemen waar de rijken probleemloos aan ontsnappen, maar de armen nog armer maakt. Iets wat hier overduidelijk wordt aangevochten.
De tekeningen in klare lijn van Malfin spreken me aan. Ze bevatten alles wat nodig is maar dan ook nauwelijks meer. De kleuren zijn behoorlijk hard, maar geven een passende sfeer voor een SF-avontuur.

Besluit: zeker niet het beste album uit de reeks, maar dit verhaal mag er best zijn!