J.Rom - Force of Gold 5 Rode sneeuw

Superhelden à la Superman, Batman of Iron Man die een eigen reeks hebben, zijn reeds vele tientallen jaren gemeengoed in de Amerikaanse stripgeschiedenis. In onze Europese cultuur zit dat veel minder ingebakken en je komt de echte superhelden met superkrachten dan ook zelden tegen. Door Jerom, de held uit de Suske & Wiske-albums, een modern uiterlijk aan te meten en hem te voorzien van allerhande technologische snufjes, tracht Standaard Uitgeverij dit genre ook hier op de kaart te zetten. Laten we het de ‘missing link’ noemen tussen de 2 genres.
De eerste cyclus besloeg 3 albums, deze verhaallijn komt met dit tweede album tot z’n einde. Na het doorslaande succes van Amoras, de volwassen spin-off van Suske & Wiske, was het een serieuze gok om ook Jerom zijn volwassener eigen reeks te geven en bovendien te opteren voor een comic-jasje. Eerlijk gezegd vind ik deze gedurfde stap verfrissend en durf ik die gerust geslaagd noemen. Dat niet iedereen het met me eens al zijn, geloof ik vrij. Maar mij kan het dus echt wel bekoren. Vooral omdat het iets helemaal nieuw is, maar er zijn zeker meer positieve punten. De auteur Bruno De Roover legt niet enkel de nadruk op de actie, hoewel die ruimschoots aanwezig is, maar maakt ook veel werk van het uitwerken van de personages en hun onderlinge relaties.
Bovendien zorgt de man ook voor een trentbreuk inzake het algemeen gevoel rond het hoofdpersonage. De openingszin van F. Scott Fitzgerald “Show me a hero and I’ll write you a tragedy.” is al een goede indicatie van waaraan je je mag verwachten. Het is een slagzin die de auteur reeds 5 albums lang in het achterhoofd houdt. En dus loopt het leven van de gouden man niet over rozen. De mislukte reddingspoging uit de eerste cyclus, de verschillende tegenslagen tussendoor en daarbovenop ook nog eens zijn jeugdtrauma geven voer genoeg voor een indringend verhaal met veel mogelijkheden. In dit boek zorgt vooral het jeugdtrauma en hoe daarmee wordt omgegaan voor een sterk element.
De tekeningen van Romano Molenaar ogen volwassen en de ruwheid van de lijnvoering past uitstekend bij het rauwe verhaal waarin vreugde en verdriet soms heel erg dicht bij elkaar liggen. De duistere kleuren versterken dit droeve gevoel. Geen gouden pak dat daar wat kan aan veranderen...

Besluit: een geslaagd album in een sterke remake.