Vincent - Heilige tussen de musketiers 1 Vincent - Heilige tussen de musketiers

Vincentius a Paulo, als ik de 'sint' er voor zet, wordt het wel zeer duidelijk dat we het over een heilige hebben. Deze strip is losjes gebaseerd op deze echte heilige. Een aantal van zijn kenmerken werd overgenomen. Zo is hij bijvoorbeeld een man die zich liever bezig hield met de armen en hulpbehoevenden dan met de rijken en de edelen. Maar toch verwaarloosde hij die niet. Immers zij konden hem helpen de minder gegoeden te helpen door geld te doneren. Hierdoor had hij contacten met zowat alle geledingen van de maatschappij, inclusief de toenmalige koning van Frankrijk, Lodewijk XIII.

In deze strip gaan ze nog een stapje verder en wordt hij een speurneus. Er wordt een man vermoord en zijn laatste reddeling Manon lijkt hem te kennen. Vincent wil hem een mooie begrafenis geven, ook al is de vermoorde man een armoedzaaier maar het is ook een manier om Manon toe te laten waardig afscheid te nemen. Enfin, dat begint misschien wel zo, maar als Vincent eerlijk is, is het ook een manier om zelf meer te weten te komen, immers de laatste woorden van de dode man waren interessant. En als door dit pad te volgen, Vincent, nog een paar onrechten kan rechten is dat mooi meegenomen. Voor Vincent is dit dan ook een ideaal avontuur geworden, waar hij geen nee kan op zeggen.

Het is eens iets anders. Dit verwacht je niet van Dufaux, meestal krijg je een verhaal met fantastische elementen in, maar dit heeft dat niet... nu ja, buiten het geloof in een God. Toch ben ik ook blij dat Sint Vicentius a Paulo slechts een startpunt was. Een heilige kan net iets te heilig zijn voor een verhaal en dat wordt hier zorgvuldig vermeden. Niet dat Vincent ineens een bullebak geworden is, neen, hij wordt (voor zover wij weten) trouw weergegeven naar wat er van hem bekend is, maar hij mag bijvoorbeeld al eens licht sarcastisch uit te hoek komen en dat maakt het direct een pak leuker om te volgen. Daarnaast is dit tevens een aangenaam verhaal om te lezen omdat je net zoals Vincent met alle niveaus en standen in een maatschappij te maken krijgt. Het valt niet te voorspellen waar Vincent de volgende scène heen zal gaan en daardoor krijg je een vollediger beeld van Parijs dan in menig ander verhaal.

De tekeningen zijn niet het meest verfijnd door onder meer de dikkere lijnvoering, echter ze zijn dikwijls behoorlijk gedetailleerd waardoor het ruwe en het vuile van de stad duidelijk getoond wordt. Neen, verfijnd kan je hier niet zeggen maar dat was de stad toen ook niet in het echt (wellicht zelfs nog een pak erger dan hier weergegeven).

In het kort: van mij mag Vincent nog wel een paar avonturen beleven.