Samber 7 Straatmadeliefje

5 lange jaren hebben we moeten wachten op dit vervolg. De reeks even herlezen is dus wel sterk aan te raden. Zonder zou ook gaan, maar het is een veel rijkere ervaring indien je het wel doet.
Bernard-Marie en Judith zijn de tweelingkinderen van Bernard en Julie Saintange, die we in de vorige verhalen leerden kennen. De broer groeit op in een aristocratisch milieu en krijgt er een degelijke opleiding en begeleiding. Zijn zus treft het minder en leeft liefdeloos en in armoede in een weeshuis. Hij wordt gekweld door z’n nachtmerries, zij tracht te ontsnappen aan de sleur van haar leven.
Vooral het verhaal van Judith spreekt aan in dit album. We zien het 10-jarig meisje haveloos in het weeshuis, hoe ze verkommert in een luxueuze omgeving waar haar toekomstige pleegouders worstelen met haar afkomst en ten slotte voert ze een overlevingsstrijd in de achterbuurten van Parijs. De wereld daarbuiten is keihard en dat ondervindt de afstammelinge van Julie Saintange maar al te gauw. Yslaire laat mooi zien hoe haar genen haar voorzien hebben van de nodige overlevingsinstincten waardoor we een boeiend stukje literatuur te verwerken krijgen. Let vooral ook op het contrast met de broer in wiens verhaal echter ook heel wat overeenkomsten te vinden zijn, al dan niet bevat in details.
Dit album op zich vind ik niet spectaculair en is zeker niet het beste uit de reeks. Het is echter het hele epos dat telt en dat elk afzonderlijk deel de moeite maakt. Elk stukje van de puzzel laat je dieper in de oorlog van de ogen doordringen en doet je meer beseffen dat de hele geschiedenis van de familie Samber een aaneenschakeling is van enorme drama’s.
Wat mij onmiddellijk overstag deed gaan bij deze reeks, waren de tekeningen. De bruine aquarellen met geaccentueerd rood hebben me reeds menig uurtje visueel genot geschonken en doen dat nog steeds. Het minste dat je kan zeggen is dat ze een aparte en unieke sfeer creëren.

Besluit: ik ben nog steeds weg van deze reeks ondanks dat het (ver)nieuwe(nde) er grotendeels af is.