Storm - De kronieken van Roodhaar 3 De ark van Noorach

Lang voor Roodhaar Storm ontmoette had ze al menig avontuur in de Diepe Wereld beleefd. De kronieken daarvan worden in de meest recente spin off van de succesreeks Storm beschreven. We zijn ondertussen al aan deel 3.

Roodhaar en Kiley ontfermen zich nog steeds over Nerlin, de zoon van een machtig man. Op hun tocht ontmoeten ze Aabel en Kajien die dieren bijeen drijven voor de ark van Noorach. Maar daar stopt de vergelijking met enig Bijbels verhaal. De ark lijkt meer op een onderzeeër. Roodhaar en Kiley moeten deze zien te bereiken om Nerlin te redden, maar daarvoor moeten ze zich een weg banen door een massa "ondoden".

We krijgen een "Storm meets Rick Grimes" verhaal, waar de zombies toch wel heel hard doen denken aan hun soortgenoten uit The Walking Dead. Spannend, dat wel, maar niet in die mate dat je op het puntje van je stoel gaat zitten. Er zijn ook wat te veel onverwwachte wendingen. Eén en ander moet ervoor zorgen dat het verhaal aan een hoog tempo door het album dendert en netjes binnen het opgelegde formaat blijft.

Het begint al meteen met een onverwachte situatie, want buiten Kiley en Nerlin zijn de andere figuren waarmee het vorige album afsloot in geen velden te bekennen. En dat is toch wel jammer, want zo krijgen we uiteindelijk meer losse verhalen dan een reeks die mooi opgebouwd is. Ook al moet er geen doorlopend verhaal zijn, zoals bvb in het hoger vernoemde Walking Dead, een beetje van een rode draad mag er toch wel zijn. En die ontbreekt hier toch wel, Nerlin niet te na gesproken.

Het scenario is, net als in het vorige album, van Rob van Bavel. De tekeningen zijn van Romano Molenaar. Hij slaagt erin om Roodhaar op haar best neer te zetten, waarbij haar welgevormde lijf vanuit alle hoeken en kanten wordt bekeken. De halsbrekende toeren die onze heldin dient uit te voeren zijn natuurlijk spek voor zijn bek. Maar ook de niet-bestaande dieren worden fraai getekend.

De invalshoeken waarmee een scene wordt weergegeven variëren voortdurend, waardoor de dynamiek wordt benadrukt.

Roodhaar heeft zeker een eigen spin off verdiend. Dat is toch altijd een beetje een eerbetoon. Romano Molenaar slaagt daar bijzonder goed in. Nu nog hopen dat Rob van Bavel zijn weg beter vindt in deze Diepe Wereld.