De killer INT A1 Cyclus 1

Toen Casterman De Killer publiceerde in het laatste jaar van de vorige eeuw had je wat twijfelachtige recensies maar het overgrote deel was lovend, bij het euforische af. De Killer van Jacamon en Matz was al van in het begin een schot in de roos. De opzet van het verhaal was dan ook uniek. Een huurmoordenaar die een hoofdrol speelt in een verhaal en alles met een zekere doordachtheid doet. Hij verteld zijn eigen leven, reilen en zeilen, het begin van zijn "werk" en filosofeert er op los. Zijn werk is puur zijn werk, een sociaal leven heeft hij niet, haast geen vrienden en de taak volbrengt hij zonder verpinken, geen greintje mededogen met zijn slachtoffer. Enkel het geld is belangrijk, geld dat hij niet in eigen land gebruikt om de fiscus niet op zijn spoor te brengen maar steekt in een stulpje met land in een verlaten deel van Venezuela, een desolate plek waar de locals hem aanzien als een gekke, rijke westerling maar verder geen vragen stellen.
Deze unieke aanpak heeft er dan ook voor gezorgd dat De Killer door velen op handen werd gedragen. Het scenario van Matz start met De Killer die een opdracht heeft ontvangen tot het doden van een respectabele directeur van een ziekenhuis. Terwijl hij wacht op zijn slachtoffer wordt de lezer langzaam op de hoogte gebracht van zijn leven, dit aan de hand van verscheidene flashbacks. Rustig zijn verhaal opbouwen, ons laten kennismaken met een moordenaar en die dan ook nog eens als held aanschouwen, dat is het doel en daar is hij in gelukt. Je krijgt door de verhalen heen meer en meer affiniteit met de man ook al is hij een doder pur sang. De tekeningen van Jacamon, het spelen met de indeling van de pagina's, het gebruik van monotone kleuren, donker omgeving afgewisseld met een kleurenpalet geven het scenario dat extra duwtje. Een prima wisselwerking tussen tekening en verhaal, Jacamon en Matz, dus.
Dat er een integrale van zou komen was met de huidige toevloed van integralen alleen maar wachten op het moment van verschijnen. Maar dit is dan ook een integrale zonder franjes. De vijf delen die de eerste cyclus vormen zijn chronologisch achter elkaar in een prachtige hardcover gegoten, punt. Geen extra's, making off, interview of andere gesprekken, neen, zelf geen voorwoord wat wel jammer mag heten. De meerwaarde van een Integrale is het vaak onuitgegeven beeldmateriaal dat in een aparte katern is opgenomen met daarna de strips in kwestie. Klopt dat het overgrote deel van de lezers een strip kopen voor het verhaal, niet zozeer voor wat er aan voorafging. En van dit standpunt zal men dan ook vertrokken zijn bij het uitgeven van deze bundel die er, met zijn 280 pagina's, zeker mag zijn.

Herlezen van de verhalen was een echt eyegasm (als het woord nog niet bestaat moeten ze dat maar opnemen in het woordenboek) en voor diegenen die de reeks niet kennen vermoedelijk een mooie verrassing. Met de feesten die er staan aan te komen zeker een must have.