De klaagzang van de verloren gewesten INT 2.2 De genadelozen

Met een scenarist als Dufaux dan weet je sowieso dat je goed zit. Het esoterische, mystieke vermengd met spanning en intrige. Met deze tweede cyclus van De klaagzang van de verloren gewesten hebben we als hoofdthema de strijd tussen een groep 'ridders', de Genadelozen, die jacht maken op een Morigane, een heks avant la lettre. Deze strijd verloopt tweeërlei. De heks heeft de mogelijkheid om verschillende gedaantes aan te nemen waardoor ze zowel de schattige dienster in het kasteel kan zijn als de dochter van de boer die aan de voet van datzelfde kasteel leeft. En of dat nog niet genoeg is is er nog een ander obscuur type, getooid als de voorbode van het kwaad, op zoek naar deze Morigane, namelijk de Guinea Lord, een getransformeerd wezen met superkrachten geschonken door de onderwereld.
De tweede cyclus, ook bestaande uit vier delen, Moriganen, De Guinea Lord, Fee Sanctus en Sill Valt, is net als de eerste cyclus een epos waar je dus alles in kan terug vinden. Het verhaal kan zo uit een legende van Koning Arthur zijn geplukt. Draken, elfen, heksen, ridders en zo meer vormen deel van het verhaal. De goede tegen de slechte, al moet gezegd dat de goede ook wel zijn gebreken heeft en de slechte menselijke trekjes. Naast Jéremy als tekenaar vanaf het tweede deel van Sill Valt heb je voor de voorgaande delen als tekenaar Delaby, de man die ons veel te vroeg is ontnomen. De overgang van Delaby naar Jéremy is te zien maar je moet het echt wel weten om het op te merken. Jéremy heeft dus een ongelofelijke taak gekregen en deze met brio volbracht.
Met deze tweede cyclus van De klaagzang van de verloren gewesten is de oorspronkelijk reeks helemaal heruitgegeven. Veel extra's zijn er niet aan toegevoegd maar dat is, gezien de kwaliteit van de verhalen, tekeningen en inkleuringen niet echt een gemis. Wat extra achtergrondinformatie is steeds mooi meegenomen, daar niet van, maar met een album van dat formaat, gerealiseerd door toch wel tot de top behorende iconen van het stripgebeuren is dit te vergeven.

Conclusie: Voor de kenners een leuke opfrissing, voor de niet-kenners, een nieuwe wereld die zich openbaart.