Moeder oorlog S1 Kronieken

Moeder Oorlog, een moordonderzoek in een oorlogsomgeving, geeft ons nu de kronieken. Zoals de makers zelf aangeven, liet Moeder Oorlog hen niet los en toch, toen ze aangesproken werden om er een vervolg van te maken, wilden ze dat eigenlijk niet. Het is te zeggen, ze weigerden het uit te melken, maar ondertussen bleef het wel in hun kleren zitten, dit verhaal. Bijgevolg besloten ze iets anders te maken, hun persoonlijke kronieken van dit verhaal. (Wiki: Een kroniek is een verhaal van of boek met chronologisch geordende gedenkwaardige en/of historische feiten.)

Er wordt hier verteld over hoe Moeder Oorlog ontstond, wat de aanleiding was maar vooral ook wat de inspiratie was achter de mensen in hun verhaal. Getuigen uit die tijd (en dikwijls al lang dood) die impact hebben gehad op wat ze wilden vertellen. Dit zijn met andere woorden, kortverhalen die elk een puzzelstukje zijn om zo uiteindelijk tot een afgewerkte puzzel te komen, waar veel mensen waaronder ik van genoten hebben. Verwacht dus geen Moeder Oorlog bis, want dat zou op een zware ontgoocheling uitdraaien, maar als je iets meer wil weten over de verhalen er achter dan kan je hier van genieten.

Kris heeft de scenario's opgesteld, maar Maël heeft niet meer alles getekend. De verhalen die Maël ons brengt, zijn herkenbaar van stijl, wat natuurlijk logisch is. Dit zegt meteen ook dat de andere tekenaars daar van afwijken. Maar de stijlen liggen wel allemaal in dezelfde lijn, dus denk niet dan we ineens abstracte stijlen gaan krijgen. Het blijft allemaal een harmonisch geheel.

In het kort: zoals ze het zelf zeggen: voor ieder afscheid dat soms te gemakkelijk is...