Heiligdom genese 1 Deel 1

Hitler en occultisme: het is een vaak aangehaalde combinatie die reeds tot heel wat speculaties heeft geleid, zowel in de wetenschap als in de entertainmentindustrie. De hoofdreeks van Dorison en Bec maakte al gretig gebruik van de speculaties rond dit thema, maar nu is ook de verwijzing naar 1934, die opdook in het album ‘Môth’, in beeld gebracht. Niet Dorison stond in voor het scenario, wel Bec (verhaal) en Philippe Thirault (scenario).
Alles begint in 1220, wanneer bisschop Wittelsbach met een horde Teutoonse ridders op zoek gaat naar een levensgrote bedreiging van de toenmalige wereld. Met de afgevaardigde van de paus komt het nooit meer goed. 700 jaar later leidt een toevalligheid tot een hernieuwde aandacht voor wat misschien wel het grootste en machtigste wapen uit de geschiedenis zou kunnen zijn. Badend in zelfgenoegzaamheid zijn de getrouwen van Hitler ervan overtuigd dat zij de ongekende kracht die ze hopen aan te treffen, wel degelijk de baas kunnen en zelfs kunnen inzetten voor hun eigen plannen. Vreemde en onverklaarbare gebeurtenissen steken echter de kop op en niet alles loopt zoals verhoopt...
Deze prequel is perfect te lezen zonder voorkennis van de oorspronkelijke reeks. Er zullen bovendien zelfs meer verrassingselementen en spankracht in zitten als je ‘Heiligdom’ nog niet gelezen hebt (of als het erg lang geleden is). Ten opzichte van de eerste werken zit er duidelijk meer vaart in het geheel en is er deze maal een evenwichtige mix van het occulte met geschiedkundige gegevens en een snuifje erotiek.
Dat het om een tweeluik gaat, maakt dat het verhaal goed opschiet (ik vermoed ook in het afsluitende deel), alleszins meer dan het eerste drieluik dat zich in de toekomst afspeelt. Daar staat tegenover dat de uitkomst van het avontuur bij voorbaat reeds min of meer vaststaat omdat we reeds weten wat zich in de toekomst afspeelt.
Bijwijlen pent Stefano Raffaele prachtige tekeningen neer, waarbij vooral de decors positief opvallen. Jammer genoeg wordt het niveau niet steeds even goed aangehouden en ogen heel wat prenten te glad waardoor ze teveel contrasteren met de karaktervolle koppen en ruige decors die we doorheen het album kunnen bewonderen.

Besluit: geen absolute topper, maar een degelijk occult avonturenverhaal dat mooi aansluit bij de originele reeks.