Colle 1 Seizoen 2012-2013

Nieuw talent daar staan we altijd voor open. Alhoewel, nieuw? Wie de facebook-pagina van nDurlie kent of zich het meeslepende verhaal van Nic Balthazar, Ben X, herinnert, geïllustreerd door deze nDurlie zal deze uitspraak wel relativeren.

Dus, dit relatief jong talent heeft met Colle een strip op de markt gebracht met gags over haar eigen leven, haar eigen belevenissen en dit alles wat uitgelicht en situaties wat dikker in de verf gezet. Doet deze werkwijze een belletje rinkelen? Tuurlijk. Floor de Goede, Aimée De Jongh, Maaike Hartjes, Ilah, ... Allen hebben ze hetzelfde uitgangspunt genomen. Dagdagelijkse beslommering omtoveren tot een gag, dus lachen met zijn eigen miserie, de beste remedie om het leven het hoofd te bieden.

In een interview met Hilde Reurink van de blog De Schildertuin vertelt ze het volgende: "Op mijn FB pagina post ik elke week enkele stripjes over mezelf die echt gebeuren, het is een soort blog die heel wat mensen volgen. Soms word ik op feestjes herkent als ‘die van de stripjes’, wat ik erg leuk vind. Naast de stripjes ben ik elke maand iemand van de ‘fans’ (personen die de page liken/leuk vinden) gaan tekenen. Als een soort bedanking voor al hun steun.
De illustratie haal ik uit mijn eigen leven. Zelfs mijn fantasy art is bepaald door wat ik meemaak. Ik gebruik ook letterlijk Alter Ego’s."
Colle, voornaam Veerle, is afgestudeerd met een master in de audiovisuele kunsten film en is op zoek naar werk, Een zoektocht die al bij al snel succes heeft. Hier leert ze nieuwe vrienden kennen waar ze dagdagelijks leuke maar ook verwarrende en gênante situaties mee tegenkomt. Zelf sterk herkenbaar voor ieder onder ons. Colle legt deze momenten met een kwinkslag vast op papier. Ook al voel je door en door de pijnlijk herkenbare momentopname, de manier waarop dit naar voor is gebracht in een gag zorgt voor een lach op je gezicht.

Colle, seizoen 2012-2013 is een zeer geslaagde eerste strip van deze reeks. Net als Aimée De Jongh's Snippers is nDurlie er in geslaagd om sterk herkenbare momenten in ieders leven op een dusdanige manier op papier te zetten net alsof je in een spiegel kijkt en jezelf door de mangel voelt getrokken worden, maar met een big smile op je gezicht.

Met andere woorden: Sterk werk!!

Facebook pagina's:

Interview: