The Superior Spider-Man (Standaard) 7 Deel 7

Spider-man lijkt zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben. Burgemeester Jameson eet uit zijn hand, en hij krijgt er alles van gedaan, en de goegemeente lijkt ook op zijn hand te zijn door zijn aanval op shadowlands, het rovershol van Wilson Fisk, alias Kingpin.

Otto Octavius lijkt zich meer en meer te amuseren in zijn rol als spider-man. Hij mocht “de raft”, de gevangenis voor superschurken ombouwen tot zijn spider island. Hij maakte ook zijn eigen leger van spiderlings (huurlingen),vechtrobots, de arach-naughts, aangevuld met zijn spionerende spiderbots. Hij zorgde voor een knaller van een overval op Kingpin in het laatste comicdeeltje van de vorige bundel. Maar toch lijken er barstjes te komen in het aura van de perfecte spider-man, zoals Dr octopus zich toch ziet. Hij krijgt meer en meer weerwerk voor zijn erg ruwe manier van handelen, waarbij hij ook niet bang is om schurken te doden. Ook zijn privé-leger roept vragen op. Spidey beweert dat dit betaald wordt door de stad, maar twee politieagentes, Cooper en Watanabe trekken op onderzoek uit of dit wel waar is. Daarnaast is de Goblin king de lachende derde, want doordat Spidey Kingpin heeft uitgeschakeld krijgt hij zomaar de macht in handen over de New Yorkse onderwereld; met als extra voordeel dat de spiderbots, door een virus alle manschappen van de goblin met rust laten. Otto krijgt het ook privé moeilijker om zijn spider-man taken te combineren met het privéleven van Peter Parker, diens omgeving stelt zich meer en meer vragen, zo loopt het mis op zijn werk in Horizon en is Peter/Otto nergens van op de hoogte omdat hij altijd afwezig was, op school kan zijn vriendin hem nog wel dekken, maar ook Peters familie begint zijn afwezigheid verdacht te vinden. Ook bij de avengers is spidey nog altijd op non-actief gezet. Daarnaast komen er ook nieuwe elementen bovendrijven: wat is de rol van Tiberius Stone, en is het Ottos fout dat het ruimte-tijdscontinuüm scheuren vertoond waardoor de Spidey van 2099 op onderzoek uittrekt in het heden?

Ik ben maar spider-man beginnen lezen met deze vertaling van standaarduitgeverij, tot nog toe was het verhaal gemakkelijk te volgen, maar in dit deel worden er plots veel personages uit spideys wereld toegevoegd die ik nog niet ken, maar dus wel al een verleden hebben in deze reeks. Daardoor ken je dus wel hun verleden en speciale capaciteiten en krachten niet. Een overzichtje zou wel eens handig kunnen worden als dit zo verder gaat, want ik denk dat ik zo wel wat finesses uit het verhaal mis. Want door alle nieuwe ontwikkelingen krijgt het verhaal wel meer diepgang, het is niet meer het zoveelste gevecht van Spidey tegen een superschurk, er zijn verschillende verhaallijnen opgestart met veel personages, hopelijk krijgen we al wat antwoorden in de volgende bundel, die is aangekondigd voor april!