Universal War Two 3 De exodus

Bajrams meesterwerk ‘Universal War One’, kortweg UW1, behoort tot de meest gelezen series uit m’n boekenkast. Het is een werk dat elke rechtgeaarde SF-fan in huis moet hebben. Dat de man in 2013 met een vervolg op de proppen kwam, juichte ik dan ook ongelooflijk toe. Ook na lezing van de eerste 2 albums van UW2 was m’n enthousiasme niet getemperd: de man loste de verwachtingen in met een wereld waarin hij de lezer om de oren slaat met sublieme inventiviteit, zowel op gebied van verhaal als technologische (toekomst)visie. Gretig werd dan ook album 3, getiteld ‘Exodus’ opengeslagen.
Opgelet: spoilers voor wie delen 1 en 2 nog niet gelezen heeft!
Het hele menselijke ras werd uit de melkweg weggevaagd door een onbekende beschaving die ondertussen ook tot Canaän, de thuisbasis van de nazaten van Kalish, is doorgedrongen. Het ergste doet zich vrezen en Thea en haar vrienden doen een ultieme poging om het schijnbaar onafwendbare af te wenden. Ondanks de aanwezigheid van de man die hun beschaving stichtte, staan ze echter voor een immense uitdaging met een volledig onverwachte wending.

Zoals steeds slaagt Bajram erin om met heel wat antwoorden te komen, maar ook om er nog meer op te roepen. En dan heb ik het niet alleen over de verhaallijn die steeds onvermoede wegen opgaat en ons naar verrassende vertes leidt. Er is ook het heelal dat hij schept dat bijna niet te bevatten is. Hoe hij de nietigheid van de mens, het zonnestelsel en zelfs onze melkweg weet te accentueren en kan doen doordringen in onze hersenen, is verbijsterend. Wij zijn niets. Onbetekenend in al onze zelfvoldaanheid. Daarbovenop doet hij je stilstaan bij de stupiditeit en onkunde van de menselijke beschaving en het onvermogen om een vredige maatschappij te stichten.
World War I en World War II? Het kan erger! Véél erger!
De tekeningen zijn naar gewoonte indrukwekkend. In combinatie met de duistere kleuren scheppen ze een beklemmende en defaitistische sfeer die de alomtegenwoordige wanhoop uitstraalt.

Besluit: een subliem maar donker toekomstbeeld dat wacht om gelezen te worden.