De orde 1 Tannhauser

Malta, mei 1565
De '80.000 leeuwen van de islam', onder leiding van Süleyman de Grote staan voor de poorten van Forti Sant'Anglu, Birgu, Malta. Dit is één van de laatste bolwerken die op de lijst staan om onder de voet te lopen. De Hospitaalridders van de Orde van Sint-Jan, kortweg 'De Orde' staan klaar zich te weren tegen Süleyman de Grote ook al zijn ze sterk in de minderheid. Een zekere val van het rijk is dus zo goed als een feit. Toch is er een lichtpuntje aan de hemel en die heeft de naam Mattias Tannhauser. In een vroeger leven was hij een ex-janistaar in het leger van Süleyman dus hij kent hun werkwijze door en door. De Grootmeester van de orde zou er alles voor geven om Tannhauser naar Birgu te krijgen maar weet zo al dat die een haast onmogelijke taak is. Toch stuurt hij enkele leden van de orde naar Messina, het oord waar Tannhauser momenteel verblijft. Niet allen hebben dezelfde goede bedoelingen om hem te overtuigen maar wie niet waagt niet wint. Toch is het niet door de Orde dat Tannhauser uiteindelijk besluit om af te zakken naar Birgu en deel te nemen aan de gevechten maar door de mooie hertogin Carla de Penautier die in Malta op zoek gaat naar haar allergrootste schat, de zoon die ze heeft verkregen in een relatie met Michel Ghisliere, Grootinquisiteur van het christendom en dat ze heeft moeten afstaan.
Alleen beseft Mattias niet in welke hel hij terechtkomt!
De Orde is een verstripping van de roman met de gelijknamige titel. Deze bestseller werd geschreven door Tim Willocks en zal bestaan uit vier stripverhalen. Het verhaal start met lappen tekst om u tegen te zeggen. Vermoedelijk worden hele passages van het boek opgenomen in de strip. Dit ligt bijwijlen nogal zwaar op de maag en het is vaak vechten tegen de dierkaai om je hier door te worstelen. Toch is het aangeraden om deze lappen tekst aandachtig te lezen om het verhaal te kunnen volgen. Maar voor de volhouder is er een beloning: een verhaal vol spanning en intrige die, eens goed op gang, zeer aangenaam is om te lezen en te bekijken. De klepper van Willocks samenvatten in een strip lag ook hier niet voor de hand. Laten we eerlijk zijn: het is steeds een huzarenstukje om een boek om te zetten naar een stripverhaal. Benjamin Legrand heeft duidelijk moeten vechten om dit tot een goed einde te brengen, daar getuigen de overvolle tekstballonnen van, maar hij slaagt er uiteindelijk toch in om daarna alles zodanig in een scenario te gieten dat de tekeningen soms meer zeggen dan ellenlange dialogen.

De tekeningen van Luc Jacamon zijn herkenbaar maar sterk geëvolueerd sinds zijn epos Cycloop. Hij heeft meer detail gestoken in mens en omgeving. De enkele tekeningen verspreid over twee pagina's en het spelen met de vakjes die lukraak lijken geplaatst te zijn op de bladzijden geven je in een groot overzichtelijk plan de actie op het veld.

De Orde is een zeer te smaken verhaal, gesitueerd in één van de bloedigste periodes uit de 16de eeuw, eens je je, zoals reeds herhaaldelijk gemeld, door de zware eerste pagina's van dit verhaal hebt kunnen wroeten.