De kaart 1 De kaart

Ook al laat de cover het anders doorschijnen, dit verhaal speelt zich voornamelijk af op het water. Isa, van geen kleintje vervaart, besluit om samen met Paul Stark een boot naar een ver afgelegen eiland te brengen. Tijdens deze tocht stoten ze op een bootje met een drenkeling dat zonder benzine is gevallen. Deze jonge vrouw is kunnen ontsnappen van een boot met, volgens Nikki, alleen maar mannen die haar seksueel bedreigden. Ze zag maar één oplossing: gaan lopen en het reservebootje daarvoor te gebruiken. Maar het op sleeptouw nemen van Nikki zorgt voor meer problemen dan Isa en Paul lief is.

Fred de Heij is bekend als de Nederlandse meester van de pulp. Hij schud de verhalen uit zijn mouw alsof het een lieve deugd is. Met De kaart brengt hij een traditioneel verhaal op de markt. De voorspelbaarheid van het verhaal is de enige stoorzender. Voor de rest krijgen we de magistrale tekeningen voorgeschoteld met de typische karakterkoppen die we van hem gewoon zijn. Voorspelbaar? Ja! Je voelt door zowat het hele verhaal waar de scenarist naartoe wilt gaan. Alleen de start van het verhaal is een totale verrassing. Is dit storend? Neen! Fred de Heij kan de lezer gekluisterd houden door zijn vertelstijl. Neem er de knappe verschijningen bij en je hebt waar voor je geld.

De kaart: een spannend verhaal dat de lezer boeit van begin tot einde.