Er was eens... de mens 1 De prehistorie

In 1978 stond Albert Barillé in voor de productie van “Il était une fois…”, een educatieve tekenfilmserie voor kinderen uit het lager onderwijs. Ook bij ons werd de reeks druk bekeken en velen zullen zich dan ook “Er was eens… De mens” herinneren. Vorig jaar verscheen de eerste stripadaptatie in het Frans en Silvester komt nu met een Nederlandse vertaling.
De leerkracht/geleerde Maestro onderwijst een groep kinderen, in dit geval over het ontstaan van de aarde en het leven op onze planeet. Het begint met de Big Bang en het vormen van de aarde, en gaat verder over het ontstaan van leven tot het verschijnen van de eerste mensen die werktuigen hanteren. Tussen de verhalen door zorgen de studenten van de verteller voor de humoristische noot.

Het educatieve opzet is erg duidelijk van bij het begin. Op de eerste 10 bladzijden wil men een grote hoeveelheid gegevens brengen, onder andere over het ontstaan van onze planeet, het eerste leven en de heerschappij van de dinosauriërs. Hierdoor voelt dit album dan ook niet echt als ontspannende lectuur. Gelukkig wordt het vanaf dat moment allemaal iets luchtiger en doet men er langer over om de evolutie van de mens in beeld te brengen waardoor het geheel beter verteerbaar wordt voor een jonger publiek.
De makers van de strip hebben de oorspronkelijke animatiefilms behoorlijk natuurgetrouw gevolgd. Het gaat hierbij om de verhaallijn, maar evengoed om de tekenstijl en zelfs de camerastandpunten. Strip en tekenfilm kan je perfect naast elkaar leggen. Wel wordt de figuur van Maestro met z’n leerlingen reeds van in dit eerste album geïntroduceerd en krijgen ze een vrij prominente rol, dit in tegenstelling met de tekenfilms. Vermoedelijk is dit gedaan om het verhaal in dit niet bewegende medium wat meer schwung te geven.

Wie de tekenfilms niet kent of zin heeft in een stukje nostalgie kan terecht op Youtube.

Besluit: een hoogstandje kan je dit album niet noemen, maar het heeft wel een educatieve waarde die de weetgrage jeugd zeker zal boeien.