De piraten van Barataria INT 2 Tweede tijdperk

Piratenverhalen (en ik maak makkelijkheidshalve geen onderscheid met kaperverhalen) hebben het altijd goed gedaan in stripverhalen. Aansprekende avonturen beleefd door stoere zeebinken die, ondanks hun "beroep" toch vaak blijk gaven van edelmoedigheid, zelfs ridderlijkheid. Van Surcouf via Roodbaard over Drakenbloed tot weer Surcouf, het spreekt nog steeds aan. Elke reeks heeft daarbij een andere insteek en ademt een andere sfeer. Wat ze gemeen hebben zijn epische gevechten aan boord van prachtig getekende zeilschepen en heerlijke maritieme vergezichten.

Nog een gemeenschappelijk punt in deze reeksen is het ontbreken van vrouwen als echte hoofdrolspelers. Zij die optreden moeten mooi zijn en dienen om verliefd op te worden.

1 van de eersten die een vrouw als kapitein van kapers durfde opvoeren was Hubinon die in de jaren zeventig van de vorige eeuw Meeuwtje in Robbedoes voorpubliceerde. Het duurde een kwarteeuw vooraleer deze jongedame met pit ook in albumvorm te bewonderen was.

François Bourgeon voerde in zijn Kinderen van de wind ook prachtige schepen en nog prachtiger vrouwen op. Er mocht al eens wat meer getoond worden in de jaren tachtig, miss wet t-shirt competities zijn nu eenmaal makkelijk te houden tijdens regenachtige nachtelijke gevechten met de natuurelementen.

Deze elementen werden door Marc Bourgne en Franck Bonnet gecombineerd in de eerste cyclus van Piraten van Barataria. Het verhaal van Artémis, de onechte dochter van Napoleon, die op de vlucht voor 's mans vijanden in Barataria terecht komt en daar het vak van piraat/kaper leert.

De tweede cyclus voert Artémis naar Egypte op geheime missie voor haar vader Boney. Nog steeds wordt ze achterna gezeten door Fräulein Schott en Mister Fitzpatrick die zowel Artémis als elkaar proberen de loef af te steken. Lijfwacht Roustam wordt vervangen door ene Charles François, een rauwdouwer die al snel de bekoorlijke charmes van Artémis weet te waarderen.

Maar de sfeer die in deze tweede cyclus tot uiting komt is helemaal anders dan die van de eerste cyclus. Ja, Artémis moet in Egypte geraken, er is de Nijl en het ticketje retour is enkel geldig voor een schip, waardoor we nog steeds fraaie tekeningen krijgen van die tot de verbeelding sprekende driemasters.

Maar er is meer, veel meer. Een groot deel van het verhaal speelt zich immers af in de smalle straatjes van Cairo en Alexandrie, in prachtige oosterse paleizen of in de woestijn. Met speels gemak lijkt Franck Bonnet de pracht van die paleizen af te wisselen met de wijdse rust van de woestijn. Zowel door het variëren van de drukte op de tekeningen als het gebruikte coloriet voel je je meteen op de plaats waar de handeling zich op dat moment afspeelt.

Het klassieke avonturenverhaal wordt door Marc Bourgne mooi opgebouwd. Hij geeft niet meteen alles en iedereen bloot (dat doet Bonnet bij momenten dan weer wel) maar de grote lijnen maken er een vlot verhaal van.

Er zijn wel wat verder gezochte kunstgrepen nodig om ook in de volgende cyclus nog beroep te kunnen doen op het duo solisten Schott-Fitzpatrick, maar dat nemen we er graag bij.

Maar natuurlijk ligt Egypte een behoorlijk eind van Barataria en strikt genomen is in deze cyclus de naam van de reeks een mismatch. In deze bundeling van 3 albums tellen we in totaal maar 11 platen die met Barataria te maken hebben. Deze staan dan ook totaal los van het verhaal in deze cyclus, maar op die manier laten de auteurs een achterdeur open om Artémis weer naar de andere kant van de Atlantische Oceaan te kunnen sturen.

Deze combinatie van avontuurlijke opdracht in Egypte met klassieke zee-episodes is goed geslaagd. De tweede cyclus omvat 3 albums die in een fraaie hardcover worden gebundeld. De prijs is niet gering, net geen 35 €. Helaas zijn er hiervoor geen extra's voorzien. Je krijgt enkel en alleen de verhalen. Geen schetsen, geen dossier, geen interview, niets. En dat had toch wel gemogen voor die prijs.