Fanny K. 1 Moordgriet

Het stond in de sterren geschreven: na het overweldigende succes van ‘Amoras’ konden spin-offs van andere top-reeksen van de Lage Landen niet lang achterblijven! Fanny K. is het volgende would-be verkoopkanon dat Standaard Uitgeverij op ons loslaat.
Fanny Kiekeboe (dochter van… weet u wel), is volwassen geworden en heeft de grote stap gezet om zich te verloven met haar vriend Pieter. Haar gezel blijkt echter behoorlijk losse handjes te hebben. Op haar verlovingsfeestje ontmoet Fanny vriendin en topmodel Naomi maar die blijkt zwaar in de problemen te zitten. Een gegeven dat Fanny’s leven -meer nog dan het gedrag van haar vriend- op z’n kop zal zetten.
De reeks De Kiekeboes is erom bekend dat ze als familiestrip grensverleggend is als het om de introductie van maatschappelijke thema’s gaat. Ook deze volwassener variant neemt die gewoonte over en zoekt de grenzen op van wat maatschappelijk aanvaardbaar en bespreekbaar is. In dit album gaat het dan vooral over huiselijk geweld dat expliciet in beeld wordt gebracht. De auteur laat zien dat de zaken soms complexer zijn dan je zou denken en bereikt alleszins dat je nadenkt over dit taboe.
Daarnaast is dit verhaal in de eerste plaats een misdaadverhaal en thriller waarbij de verschillende gebeurtenissen zo lijken weggeplukt uit een Amerikaanse blockbuster. Toni Coppers heeft z'n kunnen reeds bewezen in verschillende boeken en bewijst dat hij dit genre ook kan vertalen naar een stripverhaal. Hij slaagde erin om het een familiestrip te creëren hoewel die door de setting, het verhaal en de leeftijd van de personages bij uitstek geschikt is voor het iets oudere lezerspubliek.

De meningen over de start van deze nieuwe reeks zullen op zijn minst verdeeld zijn. Zelf vind ik dat het album te veel harde scènes bevat, met name naar de protagonisten toe. Die acties en vooral de reacties die daarop volgen zijn nauwelijks geloofwaardig. De dosering kan beter en geloofwaardiger. Anderzijds heeft het verhaal duidelijk veel potentieel. De auteur neemt z’n tijd om de context uit te spinnen en weet de nodige spanning te creëren. De personages hebben ook genoeg ‘kleur’ om aantrekkelijke interacties mogelijk te maken. Er wordt daarbij natuurlijk rekening gehouden met de karakters zoals die in de hoofdreeks reeds zijn neergezet. Dat is trouwens een van de voordelen van een spin-off ten opzichte van een nieuwe reeks: er is minder ruimte nodig om de verhoudingen tussen de personages te leren kennen waardoor er meer plaats is om andere zaken uit te werken. Maar dit had dus ook een boeiend album kunnen zijn met totaal andere figuren.
Jean-Marc Krings is de tekenaar van dienst. De man gebruikt een dikke lijnzetting en niet al te complexe tekeningen. Het volstaat voor dit genre maar onder andere door de aanwezigheid van minder afgewerkte tekeningen ben ik niet van m’n sokken geblazen. Krings heeft duidelijk heel wat in z’n mars maar kan zeker nog groeien.

Besluit: geen onaardige start van deze reeks, maar het mag hier en daar wat meer doordacht en evenwichtiger. Benieuwd wat het volgende deel zal brengen.

Bekijk een trailer over het nieuwe album: https://www.youtube.com/watch?v=q2IDbMbqmYU
Een interview met Merho over Fanny K.: https://www.youtube.com/watch?v=nhS2baPImGc