Corto Maltese 5 Altijd maar verder

Dit album bevat verschillende korte verhalen met maar één thema; de zoektocht naar El Dorado. De titel van dit album, ‘Altijd maar verder’, is ongetwijfeld het resultaat van deze eeuwige zoektocht naar het mythische goudland dat zich in Zuid-Amerika zou bevinden.

Corto Maltese is een van mijn favoriete fictieve personages. Als ik een stripfiguur zou willen zijn zou ik zeker, als ik niet zo’n hekel had gehad aan varen, best wel een jaartje Corto willen zijn. Hij is avontuurlijk, heeft een gezonde scepsis voor nationalistische, ideologische en religieuze aangelegenheden en heeft een droog soort gevoel voor humor, die hem ook in moeilijke tijden niet in de steek laat. Hoewel hij wel voor geld opdrachten aan neemt hecht hij niet zoveel waarde aan geld. Helaas is dit laatste een luxe die tegenwoordig alleen de mensen met geld zich kunnen veroorloven. Corto heeft vrienden uit allerlei rangen en standen. Zo spelen professor Steiner en de antiekhandelaar Levi Colombia ook in dit album een rol. Als Corto als jongen ontdekt dat hij geen lot lijn in zijn handpalm heeft kerft hij er zelf met een scheermes een in en besluit hij dat dit een teken is dat hij zijn lot zelf kan bepalen. Dit zal deels zijn avontuurlijke inslag hebben bepaald.

Hugo Pratt, de geestelijk vader van Corto Maltese, komt uit Venetië, dus het is niet zo vreemd dat hij er voor heeft gekozen om van Corto een zeeman te maken. Ook heeft Pratt veel gewerkt in de buurt van schepen. Zelf zegt hij dat hij water nodig heeft om zijn verbeelding aan het werk te zetten. Net als Corto is Pratt zelf ook een veel bereist man, zo heeft hij naast Italië ook in Buenos Aires, Londen en Frankrijk gewoond en maakte tussendoor nog vele korte reizen naar verschillende delen van de wereld.

Ik besef zelf ook wel dat het vandaag de dag onmogelijk is om een type als Corto Maltese te zijn. Hoewel hij het geweld niet op zoekt is hij toch zo af en toe genoodzaakt om zichzelf te verdedigen. Tegenwoordig heb je zo een rechtszaak aan je broek hangen. En ik denk ook niet dat het in je arm schieten helpt tegen een slangenbeet. Maar ik moet toegeven; het staat stoer.

Corto, altijd maar verder en andere recensies op Ratatouille TV Blog