Acriborea 5 De arca-richtlijn

De toekomst van de mensheid ziet er niet rooskleurig uit. Het is verre van zeker dat het groepje met daarbij onder andere kolonel Nathan Palliger en Jasper Niemeyer, erin zal slagen het tij te doen keren in het voordeel van onze soort. Er zijn dan ook onvoorziene situaties opgetreden en de overmacht lijkt te groot. De kolonel neemt z’n toevlucht tot de ARCA-richtlijn…

3 maanden na het verschijnen van het vorige deel is Silvester er reeds met het afsluitende album. En daar kan je als lezer niet rouwig om zijn! In ‘De zwermen’ werd reeds naar de climax toegewerkt en de auteurs werpen de lezer dan ook meteen vanaf de eerste bladzijde in het heetst van de strijd. Het apocalyptische (maar eigenlijk is die term bijna een understatement) scenario van Sylvain Cordurié met een fantasy/magische toets gaat crescendo en bereikt z’n hoogtepunt in een fenomenale explosie van geweld. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling en de krachtmeting wordt ten top gedreven zodat er deze maal geen rustpunten te vinden zijn in het album. Als lezer is het einde van het verhaal er dan ook sneller dan je verwachte. Maar dat spreekt in het voordeel van de reeks natuurlijk.
Zonder in detail te treden wil ik wel meegeven dat ik enkele elementen wat bij het haar gegrepen vind. De auteur had precies nog iets nodig om de actie van de vorige albums te overtreffen. Niet dat het veel afbreuk doet aan de reeks, maar het had subtieler en meer passend bij het geheel gemogen.
Ook nu weer kan je je als lezer uitgebreid verlustigen aan prachtig uitgewerkte karakterkoppen en wervelende decors. De zin voor detail maakt dit album een waar genot om naar te kijken. Een kleine opmerking betreft misschien de gebouwen: deze zijn iets te clean en te strak maar dat wordt dan weer grotendeels goedgemaakt door een levendige inkleuring.

Besluit: uitstekend leesvoer voor de echte SF-fan!