Hemel in strijd 2 Kokardes onder vuur

De oorlog van ‘40-’45 was van een totaal ander kaliber dan WOI. Snelheid ter land en in de lucht waren van cruciaal belang. België was helemaal niet voorbereid op deze ommekeer in het oorlogvoeren, maar ook Frankrijk moest z’n meerdere erkennen in de sterke Duitse luchtmacht. Met ‘Hemel in strijd’ leveren Philippe Pinard en Olivier Dauger een vierdelige kroniek af van de Franse luchtmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. In dit tweede deel, dat zich afspeelt in juni 1940, zien we de verdere teloorgang van wat in de media op dat moment nog steeds het roemruchte Franse leger wordt genoemd.
Het verhaal van WOII wordt via bepaalde media vaak nog te eenvoudig weergegeven door het gebeuren vrij eenzijdig toe te lichten. Historische naslagwerken zijn dan vaak weer te omvangrijk en te complex. Philippe Pinard probeert niet in deze val te trappen en tracht een gulden middenweg te vinden en die in z’n verhaal te integreren. Zo komen bijvoorbeeld de dilemma’s tussen voor- en tegenstanders van Duitsland en de pro-Duitse machthebbers die in Vichy hun intrek genomen hebben, aan bod. Ook is er aandacht voor de logistieke problemen die optraden en voor de misleiding die via pers en propaganda-materiaal het volk bereikte.
Door het hele opzet en het streven naar correcte informatie, kan het niet anders dan dat dit boek heel wat tekst bevat. Het album wil duidelijk meer zijn dan zomaar een uitgebreide actiestrip rond luchtgevechten. Voor mij persoonlijk een verrijking, maar het maakt het boek wel minder hapklaar. Enige interesse in geschiedenis en meer bepaald WOII is welkom.
Olivier Dauger, die ook instond voor het tekenwerk van ‘Hemel in puin’, levert gedegen vakwerk af en blinkt vooral uit in het op papier zetten van het materieel, met in het bijzonder natuurlijk de vliegtuigen die zeer waarheidsgetrouw over de bladzijden scheren. In het neerzetten van de piloten is hij dan weer iets minder begaafd. Vooral de gezichten zijn naar mijn mening iets te eenvoudig en missen karakter.

Besluit: een boeiende kijk op de Franse luchtmacht ten tijde van WOII.