Sky Doll 1 De gele stad
2 Aqua
3 De witte stad

Godsdienst heeft op aarde al heel wat teweeg gebracht... oorlog, uitroeiingen, verheerlijkingen, controle van de zwakken en dit alles om macht, controle en rijkdom. Ik weet dat ik hiermee een gevaarlijke deur intrap maar het is een introductie naar een strip die ik meerdere keren heb laten staan in de winkel en uiteindelijk na een lange periode dan maar ineens, risicovol, alle delen heb gekocht. Het is trouwens ook niet zomaar een onderwerp want de planeet Papathea waar dit verhaal zich afspeelt, wordt hard geregeerd door Lodovica een Pausin die geen enkel middeltje schuwt om haar geloof op te leggen aan de gelovigen van haar planeet. Vooral een overdreven gebruik van de TV en de daarbij horende speciale effecten die gecreëerd worden en aanzien worden als mirakels door de horde gelovigen van de planeet.

Lodovica's geloof benadrukt de sexuele liefde terwijl haar zus Agape dat van de spirituele liefde verkondigde. Maar zoals in vele situaties zijn meerdere godsdiensten een probleem en was het nodig om een van de 2 te doen verdwijnen voordat de planeet in een volledige burgeroorlog zou zijn vergaan. De totalitaire macht van Lodovica is er pas gekomen na de dood van haar tweelingzus Agape.

Noa is een sky.doll, een pop die gemaakt is om de pleziertjes van het mannelijke ras te bevredigen. Ze heeft rondingen en attributen waar mannen naar opkijken, maar moet opgewonden worden (niet op die manier jongens... ) elke 33 uur, zoals een oude wandklok met een kloksleutel, om te kunnen blijven functioneren, indien dit niet gebeurd verliezen ze alle herinneringen die ze maar beperkt kunnen opslaan.
Maar Noa is niet zo maar een Sky.doll ze heeft het vermogen om langer en meer te onthouden en zich in situaties te worstelen waar je liever niet in zit, dat komt deels door haar anders zijn, haar bewustzijn is anders dan de standaard pop van plezier en ze beseft dit ook gedeeltelijk.

Roy en Jahu zijn 2 beste vrienden die missionaris zijn van Lodovica. Samen zijn ze op missie om hun geloof een duw in de rug te geven. Al vlug blijkt dat Roy en Noa een soort van band scheppen die anders ligt. Want Noa vertrouwt Jahu niet...

De bovengenoemde personages zijn de spil van een reeks die uiteraard gebaseerd is in de alternatieve realiteit. De strip is meer gericht naar de volwassenen door het uitgesproken en getekend erotische tintje die hij meekrijgt.

Alessandro Barbucci is voor het eerst in het NL beschikbaar met deze reeks het is ook zijn eerste eigen reeks die hij maakt met Barbare Canepa. En het laat een zeer degelijke indruk na. Zijn tekenstijl is modern, vlot maar zeer grondig uitgewerkt. Alle platen zijn met veel zorg en kwaliteit op papier gezet. In het voorwoord van het derde deel dankt hij zelfs Barbara om hem constant te blijven pushen naar volmaaktheid en dat zie je ook. Het oog voor detail is zeer goed en de werelden waar hij je naar mee neemt zijn totaal in lijn met het verhaal.
Barbara Canepa heeft samen met alessandro het script uitgewerkt en de inkleuring voor haar rekening genomen. Het werk dat ze heeft verzet aan de inkleuringen is er in de eerste indruk een van veel snoeproze en zware tinten in appelblauw zeegroen. Zo komen de covers over en dat creëert een zeer druk zicht, misschien ook de reden waarom ik de strip meerdere keren heb laten staan. Maar niets is minder waar, als je verder gaat kijken zie je zo maar dat de wereld die ze samen maken ondanks de veel pastel kleuren eentje is die specifiek is voor het verhaal en dat ook goed laat samenkomen zo.

Het verhaal is er eentje dat goed uitgedacht is, het heeft humor, een erotisch tintje, plotwendingen, actie, verdriet en verraad en is luchtig zonder dat het te hard gaat overdrijven. Het wordt vlot gebracht en heeft tot nu toe voor mij geen rare wendingen of nieuwe invallers teweeggebracht die soms totaal overbodig zijn, neen het verhaal is consistent en gaat de richting uit dat je min of meer verwacht met een regelmatige nieuwe inbreng van interesse punten die je meer doen verlangen naar de volgende delen.

Als je eenmaal begint en het daarna uitgelezen neerlegt dan besef je dat dit een hit is!