Prometheus (Bec) 1 Atlantis

Als jonge snaak had ik al interesse voor het mythische en onverklaarbare dingen. Zaken zoals de "Bermuda Triangle" of de altijd onderhoudende afleveringen van "Enter, the twilight zone", brachten mijn verbeelding meer dan dikwijls op hol. Prometheus is een strip die enkele van deze elementen samen gooit en er probeert een degelijk stripverhaal van te maken.

Dit album is het begin van een nieuwe reeks van de hand van Christophe Bec, die je ook al kent van het tot nu toe zeer goede Carthago. Het was Surya die me attendeerde op deze nieuwe reeks en daar ik toch een beetje fan ben van zijn eerder werk kon deze niet missen in de collectie uiteraard.

Het verhaal begint als een groepje conquistadores op pad is in de jungle op zoek naar het gele metaal goud. Ze zijn reeds 12 jaar onderweg en hebben letterlijk nog niets gevonden, geen steden en zeker geen edel metalen. Op dat zelfde moment komt een van de indianen die hen vergezelt vertellen dat ze massa's metalen gevonden hebben op een verkenning die ze juist gedaan hebben. Wanneer de groep zich door de jungle heeft gewerkt zien ze tot hun verbazing een gigantisch ruimteschip. De pagina daarop zie je dat het verhaal verder gaat met de schepping van de aarde volgens Griekse mythologie en hoe Prometheus wordt geboren en gestraft door Zeus tot een dagelijkse oneindig lange marteling .

Deze manier is zowat hoe het eerste deel van dit verhaal met je omgaat. Het verspringt van het ene moment naar het volgende en verschillende individuen die deel uitmaken van het verhaal. Is dit erg? Neen, niet echt. Het is zelfs broodnodig om het mysterie op te drijven en het plot te laten vertellen. Maar veel verspringen is ook gevaarlijk, je zou als eens kunnen verloren lopen als lezer. Laat dat niet alleen zo zijn voor de lezer als ook voor het verhaal zelf, een kleine glitch die ik overlaat aan de lezer om te vinden.

Christophé Bec heeft op grafisch vlak in dit verhaal heel wat mooi werk verzet. De omgevingen, gebouwen en natuur landschappen zijn zeer mooi weer uitgewerkt, hebben veel detail en zijn goed afgewerkt. Waar ik het wel een beetje moeilijk mee heb, maar dat zal misschien aan mij liggen, is de manier waarop de mensen worden weergegeven. In het verhaal wordt een nieuwslezeres in 6 opeenvolgende beelden getoond. En elke keer is dat een beetje anders, genoeg om het juist niet consistent te noemen. Dit is dan ook het enige waar ik een opmerking kan over maken bij de anders zeer aangename tekenstijl. Het inkleur werk van Sebastien Gérard is van een hoog niveau en zeer goed verzorgd en maakt de sfeer meer dan goed.

13:13 is het uur dat dit verhaal bind en je meeneemt in intriges, onverklaarbare gebeurtenissen en een snuifje sci-fi. Deze eerste aanzet laat de deur wijd open voor veel meer van hetzelfde. Laat maar komen.

Oh ja toch nog een kleine opmerking of eerder een vraag... waarom de titel Atlantis?