Libertalia 1 Triomferen of sterven

Wie nog nooit gehoord heeft van Libertalia zal na het lezen van deze 3-delige reeks wel eens kunnen wegdromen over deze vorm van samenleving. In de 17e eeuw, aan de kust van Madagascar was er een democratische kolonie bestaande uit edelmoedige piraten die in vrede en harmonie samen woonden. Deze werd gesticht door kapitein Olivier Mission, de Dominicaanse priester Signor Carracioli en Thomas Tew. Deze piraten hadden als motto ‘Voor God en vrijheid’ en lieten de bemanningen en slaven in leven van de veroverde schepen. Als deze staat ooit heeft bestaan, dan lijkt het wel dat de jungle en de zee al het bewijs hebben ingeslikt want meer dan legendes en folklores zijn er niet meer van terug te vinden. Maar wie wil niet geloven in een strandparadijs waar vermoeide zeeschuimers misschien, zoals kapitein Charles Johnson schreef, 'van de vruchten van hun arbeid kunnen genieten en naar hun graven in vrede gaan’.

Het eerste deel van deze reeks laat ons kennismaken met de bourgeoisie uit de 17e eeuw die vooral teerde op slavernij. Toen Olivier Mission, het hoofdpersonage, hier tegenop kwam kon hij niks ander doen dan vluchten door als onderofficier te laten inlijven op het schip Victoire. Als bleek dat er op de scheepvaart op dezelfde manier omgegaan werd met ondergeschikten en lijfeigenen wou hij hier tegenin gaan. Bij toeval komt Olivier aan de leiding van de Victoire om zo op zoek te gaan naar een land waar hij zijn utopische staat kan stichten.
Waar het scenario van Rudi Miel en Fabienne Pigière op gebaseerd is weten we ondertussen, maar hier en daar hebben ze bij gebrek aan tastelijk bewijs hun fantasie de vrije loop laten gaan. De tekeningen zijn verzorgd door Paolo Grella die gebruik maakt van een vrij ruwe stijl, maar zelf magistraal weet in te kleuren. Hierdoor krijg je een attractieve strip om te lezen en vermoeid deze nergens de ogen. Ik heb vooral genoten van de maritieme scènes en de vele mooie plaatjes die deze strip heeft. Laat ik luidop dromen dat de volgende twee delen in dezelfde strijdlust verder zullen gaan om hun paradijs te vrijwaren van de maatschappelijke parasieten.