De schakelaar INT B2 Integraal 2

Enkele maanden na de bundel van de eerste twee verhalen van de schakelaar houden we al het tweede en laatste deel van deze integrale in onze handen. Ik was er wel benieuwd naar want de laatste twee verhalen van de schakelaar heb ik nog nooit gelezen.

De Italianen hebben een reputatie opgebouwd als het gaat om het tekenen van mooie vrouwen, de bekendste namen uit de erotische strips zijn wel Serpieri en Manara. Druuna van Serpieri spreekt me niet zo aan, hij tekent wel mooie dames, maar zijn science fiction verhalen kunnen me totaal niet boeien. Manara pakt het dan voor mij dan wat beter aan, hoewel zijn verhalen eigenlijk weinig om het lijf heeft (dit kan je zowel letterlijk als figuurlijk zien) is het uitgangspunt wel origineel om van een frigide vrouw een sexbom te maken.

In de eerste delen maakten we kennis met Claudia Christiani, een wat frigide vrouw die de avances van dokter Fez afwees. Uit wraak plantte hij bij haar een klein apparaatje in dat hij met een bakje kon bedienen. Als hij de knop omdraaide veranderde Claudia in een bloedgeile vamp, die zich niet meer kon intomen. In het tweede deel van deze reeks belandde het bakje bij Faust die haar chanteerde, maar op het einde van het album leek ze verlost te zijn toen ze het bakje in handen kreeg en kon weggooien.

We vinden Claudia in het derde deel terug in Zuid-Amerika waar ze een reportage wil maken. Ze is er getuige van dat de jonge knappe Anna Rita wordt overmeesterd door Culorva, een wansmakelijke man die anaal een vloeistof bij Anna Rita inbrengt om bij haar visioenen op te roepen die hem helpen om goud te vinden. De reportage leidt Claudia ook naar “het slakkeneiland” waar een sekte leeft die energie uit het preorgastisch moment halen om met de kosmos te communiceren, door zo lang mogelijk het orgasme uit te stellen komt er volgens hen meer energie vrij! Wat Claudia niet weet is dat Faust haar achtervolgt en dat hij toch nog over een schakelaar beschikt!
Dit verhaal verscheen in 1994, tien jaar na het eerste deel van de schakelaar. Het is een beetje een warrig verhaal, waar de schakelaar eigenlijk maar op het einde van het verhaal een rol speelt.

Het vierde en laatste deel van de schakelaar verscheen pas in 2002. En sluit weer meer aan bij het originele verhaal, dokter Fez is trouwens ook weer van de partij. We vinden Claudia Christiani nu weer terug thuis bij haar man in Italië. Hij is een topadvocaat en neemt het in een rechtszaak op voor Berti, de topman van Global Chemistry. Die firma wordt er namelijk van beschuldigd dat ze methanol in voedingsmiddelen hebben gebruikt. Een van de slachtoffers is de bekende professor Boralevi, die blind is geworden. Zijn dochter Angelina, een schaamteloze knappe vrouw en haar neef Pio zijn bang dat Christiani de rechtszaak zal winnen en willen hem daarom chanteren. Na een eerste mislukte poging komt dokter Fez op de proppen met de schakelaar.

Met dit tweede deel is deze klassieke reeks nu in twee mooie integrales beschikbaar. Ik vind het wel jammer dat in deze integrale uitgave van de schakelaar geen plaats is gemaakt voor een dossier met achtergrond info of een portofolio van extra schetsen, zoals we nu veel zien in integrales van andere reeksen. Dit zou een extra koopargument zijn naast de prachtige tekeningen van Manara.