Getekend: Damiaan 1 Getekend: Damiaan

De grootste Belg werd reeds in 2005 verkozen en dat was pater Damiaan. Dat alleen al zou genoeg moeten zijn om te weten wat voor een impact hij had en heeft. Hij is legendarisch, bijna mythisch.. een held en toch zo menselijk. Er zijn veel lofwoorden die passen bij de man die hij was.

In deze strip wordt zijn leven weergegeven. We beginnen bij zijn geboorte en eindigen met zijn dood. Dit is geen verheerlijking, maar ook geen droge opsomming van feiten. We krijgen twijfels en fouten te zien, maar ook waarom hij dit pad kiest en wat er uiteindelijk allemaal toe geleid heeft dat hij de man is geworden die we nu nog steeds zo waarderen. Hetgeen waar ik voor vreesde, een grote brok tekst en weinig verhaal in de tekeningen, blijkt totaal ongegrond. Men heeft de tekst en tekeningen mooi op elkaar afgestemd, niet te veel van het één of te weinig van het ander. De balans zit goed.

De tekeningen zijn mooi gedetailleerd en ingekleurd. Er wordt ook zeer dynamisch omgesprongen met de bladschikking. Zeker de spread waarbij alleen de boottocht wordt weergegeven springt er uit. Het is een rustpunt in zekere zin, waardoor je mee het gevoel van een lange reis krijgt, maar anderzijds ook een duidelijke verwijzing naar het zich realiseren dat een nieuw hoofdstuk gaat beginnen in zijn leven, iets om naar uit te kijken. Ik mag wel besluiten dat de tekeningen meesterlijk zijn geplaatst en uitgekiend om met liefde dit verhaal te ondersteunen en mee te vertellen.

In het kort: een warm verhaal over de grootste Belg

Oh ja, er is ook nog een dossier voor als je zelf meer wil weten of doen.