Elno INT 1 De complete Elno

De laatste jaren profileert Arboris zich vooral als uitgeverij van integrales. Ze waren zowat de trendsetters voor de overvloed aan integrales van de laatste jaren, maar daar ben ik wel blij voor. Naast het terug onder de aandacht brengen van klassieke reeksen die bijna niet meer te vinden waren voor betaalbare prijzen zoals “Baard en Kale” of “Guus Slim” maken ze nu ook integrales van korte reeksen die minder bekend zijn bij het grote publiek. Zo was er een integrale van “Atilla”. Nu hebben ze ook een integrale uitgebracht van Elno. Van deze reeks zijn er maar drie lange verhalen gemaakt dus past de reeks in één boek. Zoals we van Arboris gewend zijn bevat ook deze integrale een uitgebreid dossier aangevuld met schetsen, covers en illustraties. Het dossier is een groot interview met Jan Vervoort, de maker van de reeks en zijn vrouw Mieke Somers, die de meeste van Jans strips heeft ingekleurd. Het interview is ook een carrière overzicht en gaat dus naast Elno ook over andere werk van Vervoort. Ook Vervoorts keuze om te stoppen met het tekenen van strips en te kiezen voor een carrière als leraar komt aan bod. Maar nu hij met pensioen is, en dus meer tijd heeft, kriebelt het stripvirus toch weer en zit hij weer vol ideeën. Misschien krijgen we dan toch nog nieuwe verhalen van Elno voorgeschoteld?

Elno is een avonturenreeks die werd voorgepubliceerd in het Nederlandse stripblad Eppo, en zijn diverse opvolgers, tussen 1987 en 1995. Het is een klare lijnreeks zoals Kuifje of January Jones. Vervoort verzorgt zijn platen met uitgebreide decors, hij heeft ook oog voor techniek, want de voertuigen zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Het eerste album verscheen bij Oberon, het tweede verscheen bij Big Balloon, van het derde verhaal verscheen er alleen maar een zwart-wit album bij BeeDee. Vervoort koos er zelf voor om de uitgave alleen in zwart wit te laten verschijnen, omdat hiji toen met dikkere inkting werkte, en er dus ook meer zwart op de tekeningen stond. Maar hij heeft zelf toe dat het album achteraf gezien beter toch in kleur moest zijn uitgebracht. In deze uitgave krijgt hij daar toch de kans toe.

In het eerste verhaal is Elno, een avontuurlijke student die werkt voor de antropoloog Volkemar Wenstet. Hij krijgt de toestemming om, twintig jaar na zijn eerste onderzoek, terug te gaan naar sMon-Thang, een afgelegen koninkrijk in Nepal. Net voor hun vertrek krijgt de professor oude bekenden over de vloer, ze zetten hem onder druk om iets te doen. De reis start dus al onder een slecht gesternte, voor ze in sMon-Thang arriveren worden er verschillende aanslagen op hen gepleegd. De schuld wordt afgeschoven op communistische rebellen maar is dit wel echt het geval? Elno is een ondernemende knaap en trekt op onderzoek uit. De nachtmerrie uit het begin van het verhaal blijkt plots wel erg voorspellend te zijn geweest!

In het tweede verhaal “De mechanische kameel” wordt Elno door een medestudente meegesleurd in een familievete die hem naar Saoedi-Arabië en Libanon leidt. Vervoort hield daarmee de vinger aan de pols met de situatie in het nabije oosten. Jammer om zoveel jaar later te moeten zien dat er in de regio eigenlijk nog niet veel is veranderd!
Leuk detail is dat Elno nu blond is in plaats van roodharig!

Het derde verhaal “De stem van Sonare” speelt zich veel dichter bij huis af: in Eindhoven. Elno, nu weer ros, is getuige van een zelfmoord. Een vrouw springt van het balkon van haar appartement. Een vrouw die het slachtoffer kwam bezoeken, raakt in shock na het zien van haar vriendin, en Elno snelt te hulp. Ondertussen probeert Ina, een vriendin van Elno te stoppen met roken, door een nieuwe revolutionaire hypnosetherapie. Maar de therapie is maar een dekmantel van een terroristische organisatie, ook de zelfmoord lijkt in verband te staan met “sonare”!

Elno is een leuke, traditionele avonturenreeks in klare lijn, zoals January Jones. Een stijl die zeker veel stripliefhebbers zal aanspreken. Het uitgelezen moment om deze vergeten reeks te leren kennen!