Smikkelen & smullen 1 Smikkelen & smullen

Een kookboek in de vorm van een stripalbum! Dat had ik nog niet eerder gezien. Creatievelingen van dienst zijn auteurs Abe Borst en Esther Van De Bund. Beide zijn reeds langere tijd actief op internet: https://www.facebook.com/smikkelensmullen/ Voor wie kan: bekijk zeker hun Facebookpagina eens, je wordt er zonder twijfel vrolijk van! ;-)
Een kookboek dus. Zelf ben ik niet de meest enthousiaste hobbykok. Recepten van maaltijden die ik ken en die bovendien niet al te ingewikkeld zijn, ga ik echter niet uit de weg en bereid ik zelfs graag. Van al de rest ontzie ik het me gewoon al om op zoek te gaan naar haalbare recepten zonder al teveel exotische ingrediënten die bovendien niet al te veel tijd vragen om bereid te worden. Dat was wel anders bij dit album. Door het opzet werd lezen van recepten plots een aangenaam stukje verpozen. Niet enkel werden heel diverse recepten omgezet in een getekend verhaal, er was ook aandacht voor humor. Gezien het opzet en het gebruikte medium moet je trouwens geen al te ingewikkelde bereidingen verwachten. Iets wat ik dus ten zeerste apprecieer.
Zoals reeds aangegeven zijn de aanwezige recepten uiterst gevarieerd. Hapjes, hoofdgerechten en desserts: je vindt zeker iets wat je aanstaat. Er wordt trouwens ook rekening gehouden met een erg breed publiek van vleeseters en vegetariërs. Bovendien zijn ze haalbaar voor iedereen, wat de drempel om iets uit te proberen verlaagt. Daardoor heb ik na het lezen wel zin gekregen om erin te vliegen en een origineel receptje uit te proberen. De eenvoudige maar duidelijke uitleg, die voorzien is van alle nodige illustraties, helpt enorm. Momenteel ontbrak de tijd nog om met een van de echte recepten aan de slag te gaan, maar de milkshake uit het album is nu al een doorslaand succes in het gezin. Zeker weten een blijver! Benieuwd of dat met een van de aanwezige menu’s ook het geval zal zijn.

Besluit: een origineel concept dat ik via de Facebookpagina zeker zal blijven volgen.