Golden City 12 Stadsguerrilla

De drijvende stad voor de gegoede klasse is al meer dan 5 jaar geleden met man en muis vergaan en nog steeds is de ware toedracht niet gekend. Ondertussen hebben de miljardairs naar een andere oplossing gezocht en deze gevonden in een Nieuw Golden City dat gebouwd werd in de ruimte zodat terroristen geen kans meer krijgen. Dat men zich buiten de aardse atmosfeer ook gemakkelijker aan alle wetten kan onttrekken, is mooi meegenomen. Harrison Banks blijft wel nog steeds een vervelend element voor de bestuurders van de gouden stad. Hij moet dus op z’n tellen blijven passen.
In dit album wordt het verhaal over de aanslag op de oorspronkelijke drijvende stad afgerond en krijgen Banks en de lezers eindelijk enkele langverwachte antwoorden. Bovendien verrast Pecqueur met een aantal onthullingen die we niet zagen aankomen. Zonder teveel te willen verklappen, kan ik wel zeggen dat ik over de introductie van het nieuwe personage iets minder te spreken ben. Dat deel had zonder twijfel meer uitgediept kunnen worden waardoor meer affiniteit of antipathie tegenover dit personage had kunnen optreden. Dat vrij oppervlakkig blijven, geldt eigenlijk voor wel meer scènes in dit album. We worden behoorlijk rond de oren geslagen met heel wat gebeurtenissen die op zichzelf lijken te staan en die een vervolg zullen krijgen in verdere delen. Dat kan goed aflopen, maar dan zal het scenario goed doordacht verder moeten gaan en bij voorkeur naar één climax toe moeten werken.
Wat duidelijk naar voren komt, is het sombere toekomstbeeld dat de auteur voor ogen heeft. Machtige multinationals met niets ontziende bestuurders zullen volgens Pecquer immers de dienst uitmaken in de toekomst, met alle gevolgen van dien. Het zet de lezer zeker tot denken aan.
Het tekenwerk van Malfin is naar goede gewoonte weer erg verzorgd. De man heeft veel oog voor detail. Iets wat vooral tot uiting komt in de gebruikte voorwerpen en in de decors. Ook komt hij vaak origineel en verrassend uit de hoek wat betreft transportmiddelen en technologie. Heel leuk om van wat dichterbij te bekijken allemaal!
Ik wil hier ook wel even vermelden dat ik sedert het lezen van het artbook “Blue Adventures” met andere ogen en vooral ook langer naar de cover van een strip kijk.

Besluit: deze reeks behoort nog steeds tot m’n favorieten, maar hier had ik toch te weinig voeling met het geheel.