Wannsee 1 Wannsee

Er zijn al meters strips verschenen over de tweede wereldoorlog, en ook Fabrice Le Hénanff heeft daar al enkele centimeters toe bijgedragen met zijn reeksen “Westfront en “Ostfront”. Al die verhalen vertellen verhalen over het front. Ook de gruwel van de Jodenvervolging werd al pakkend verstript in “Maus”, maar nu keert Fabrice Le Hénanff terug naar de kiemen van de “Endlosung”, de Wannsee-conferentie. Vijftien hoge functionarissen van het Derde rijk kwamen op 19 januari 1942 samen in een chique villa ergens in de omgeving van Berlijn. Tijdens hun vergadering van anderhalf uur werd over het lot van miljoenen mensen beslist.

De uitgever weet dat hij hiermee een delicaat thema onder handen neemt en duidt dit dan ook in een voorwoord.

Le Hénanff heeft zichzelf een moeilijke taak opgelegd, een strip die zich afspeelt in een vergaderzaaltje met alleen maar pratende hoofden bezorgt elke tekenaar nachtmerries. De hoofdpersonages zijn ook geen mensen die begeestering bij de lezer zullen oproepen, maar dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. Le Hénanff brengt alles koel in beeld, geholpen door arceringen en een inkleuring met koele kleuren.

Op het einde van het album krijgen we nog een overzicht van de vijftien aanwezigen, wat hun functie was en hoe het met hen is vergaan. Misschien wel goed om dit eerst te lezen zodat je de achtergrond van deze figuren al wat kent.

Dit is geen strip om erg uitbundig over te doen, het is eerder een stomp in de maag door de totaal afstandelijke manier waarop de hoofdrolspelers een oplossing voor hun “probleem” onderhandelen. Dit wordt passend in beeld gebracht door een muis te volgen die binnendringt in de villa.
Misschien is dit verhaal wel deels fictie, maar het maakt wel een grotere indruk dan een zoveelste documentaire op canvas