Fats Waller INT 1 Fats Waller

‘Ik wil de tederheid van een vrouw. Ik wil me bedrinken zonder drank. Ik wil honderd musicals schrijven, duizend liedjes en een treurspel.’
Dit zei jazz legende Fats Waller een keer tegen die andere jazz grootheid Earl Hines.

De grafische novelle ‘Fats Waller’ gaat over het tragische leven van een van de meest invloedrijke jazz muzikanten die leefde in een onzekere en deprimerende tijd. Normaal gesproken zijn dit de ingrediënten die je liever in de kast zou willen laten staan ware het niet dat Wallers muziek zo vrolijk was geweest. Maar uit papier komt geen muziek. Toch weet scenarist Carlos Sampayo er een boeiend verhaal van te maken door er voor te kiezen een impressie te geven van de man en de tijd waarin hij leefde. Niet alleen Fats had behoefte aan vrolijke muziek, maar vrijwel iedereen in die tijd. Als het niet was omdat je al je geld had verloren in de beurskrach van 1929 dan was het wel omdat er politieke en sociale onrust was of oorlog. De gewone man in de straat had platen van hem, de kardinaal hield zelfs van zijn ‘zondige’ muziek, nazi’s en hun sympathisanten filosofeerden over hoe het toch mogelijk was dat een zwarte zo’n groot muzikaal talent kon hebben en of het dan ook mogelijk kon zijn dat Joden muzikaal superieur aan het arische ras was.

Sampayo behandeld alleen de belangrijkste elementen uit het leven van Fats Waller en wisselt deze af met fragmenten uit het leven van fictieve figuren die zich op keerpunten in de geschiedenis bevinden. Hierdoor krijgen we een goed inzicht in de impact die Waller met zijn muziek maakte. Sampayo heeft dit zo goed gedaan dat ik het hem graag vergeef dat hij de dood van Waller niet goed genoeg heeft omschreven.

De tekeningen van Igort zijn wat aan de kunstzinnige kant. Het is even wennen, maar als ik ze beter bekijk kan ik er hier en daar wat expressionistische elementen in ontdekken die vaag aan de schilderijen van Modigliani doen denken. Wat ik dan wel weer heel toepasselijk vind aangezien het expressionistische tijdperk liep van 1905 tot 1940 en Fats Waller leefde van 1904 tot 1943.

Fats Waller heeft nooit geluk in de liefde gehad, heeft zich nooit kunnen bedrinken zonder drank, hij heeft geen honderd musicals geschreven, geen duizend liedjes en geen treurspel. Maar hij heeft wel 500 composities, 360 opgenomen stukken en een onbekend aantal musicals gemaakt. Ook toch heel indrukwekkend. Ik ken geen enkele andere muzikant die dat gepresteerd heeft.

Deze en meer striprencensies kun je lezen op mijn blog