Mozart en Casanova 1 Mozart en Casanova

‘Mag ik voor één avond uw schoothondje zijn, mevrouw?’
Met deze versiertruc (chat-up line) heeft de in vermomming gestoken Wolfgang Amadeus Mozart bij zijn eigen vrouw weinig succes. Nee deze methode helpt hem niet bij het schrijven van een opera over Don Giovanni. Hij moet een andere manier zien te vinden om zich in de beroemdste vrouwenverleider van Sevilla in te leven. Zijn vriend Da Ponte weet precies de juiste manier. Er is namelijk een even beroemde vrouwenversierder die, hoewel al op hoge leeftijd, hem precies kan vertellen wat er nodig is om het hart van iedere vrouw te doen smelten. Giacomo Casanova.

Een origineel verhaal met ingenieuze plotwendingen volgt. Mozart raakt verstrikt in een net van spionnen, moord en andere duistere zaakjes. Schrijver en tekenaar Matena weet niet alleen met zijn illustraties het 18e eeuwse Wenen goed weer te geven, maar hij heeft zich ook goed verdiept in de levens van zowel Mozart als Casanova. Deze stip is zeker geen biografie van de twee mannen en de ontmoeting tussen de twee is ongetwijfeld fictie, maar hierin schuilt nu juist de kracht van deze grafische novelle. In de muziek wordt wel eens gezegd dat je pas goed kunt improviseren als je het muziekstuk door en door kent. Of was dat nou bij acteren? Maakt niet uit. Voor het schrijven van dit verhaal geldt ongetwijfeld hetzelfde. Matena pikt juist die paar elementen uit beide levens van de mannen die hij goed kan gebruiken in zijn verzonnen verhaal. Omgekeerd zal ongetwijfeld ook het geval zijn geweest. De elementen uit de levens van beide mannen zullen ook een inspiratiebron zijn geweest bij het schrijven van het verhaal.

Hoewel ik grote bewondering heb voor Matena’s bijdrage aan de herwaardering van het stripverhaal door het in stripvorm gieten van klassiekers uit de literatuur moet ik toch bekennen de voorkeur te geven aan strips zoals deze. ‘Mozart en Casanova’ mag dan geen literatuur zijn, maar het behoort toch zeker tot de top van de stripfictie.

Deze en meer striprecensies kun je vinden op mijn blog