Jezus Christus was een meisje 1 Jezus Christus was een meisje

De all-time nr. 1 bestseller -en ja, dan heb ik het natuurlijk over de bijbel- diende reeds ontelbare keren als inspiratiebron voor boeken, films en natuurlijk ook strips. Amusante, droevige, spannende en ronduit grappige verhalen ontsproten reeds aan het brein van menig tekenaar. Maar Jezus Christus als meisje? Neen, die was ik nog niet tegengekomen. In deze tijden waarin men volop op zoek gaat naar een gelijkwaardige plaats voor man en vrouw in de maatschappij, is dit een leuk uitgangspunt. Misschien zelfs een beetje gewaagd. Ik nam dit stripalbum dan ook graag ter hand...

In dit boek keren we terug naar de jeugdjaren van J.C., die -tegen alle aannames in- een meisje was! Dat opent vanzelfsprekend heel wat mogelijkheden om origineel uit de hoek te komen. Bovendien wordt er niet voor teruggedeinsd om regelmatig ook een link te leggen naar het nu of naar het (verre) verleden. Een GSM, attractiepark, dino’s en iPod, het hoofdpersonage komt er allemaal mee in aanraking. Heel diverse invullingen dus, waarbij de bijbelse verhalen nooit verf zijn (of wat had je verwacht?!) en een basiskennis van de bijbel minstens een pluspunt te noemen is.

De originele insteek in de vorm van een vrouwelijke Jezus, kan deze gags (voorlopig) nog niet tot de hoogtes brengen die je in zo’n album verwacht. Daarvoor zijn de verhalen te braaf en durft de auteur niet voldoende grenzen verleggen. Ook zou het meisjesgehalte van de protagoniste volgens mij meer tot uiting mogen komen. Wie de titel van het album niet gelezen heeft, zal waarschijnlijk niet snel overtuigd zijn van de sexe van het hoofdpersonage.

Besluit: geen hoogvlieger, wel een concept met héél wat mogelijkheden die in de toekomst hopelijk tot meer lachsalvo’s zullen leiden.