Canoë Bay 1 Canoë Bay

"Jack, een jonge wees uit Acadia, wordt gerecruteerd door de Britse koopvaardij. Het is een pijnlijke episode uit de Amerikaanse geschiedenis omdat de Engelsen ter compensatie de inwoners van Acadia naar hun kolonies aan de Atlantische kust verscheept. Jack zal tijdens zijn overtocht leren hoe om te gaan met muiterij, vervelende Fransen, duivelse Britten en rovende piraten. Canoë bay is een sprankelend avontuur in een historische setting gebaseerd op ware gebeurtenissen."

Bij deze one-shot krijg je, zoals zo vaak bij Silvester, een schitterende hardcover voorgeschoteld, alleen al de covertekening geeft je enkele minuten plezier. Met hoge verwachtingen sla je zo het boek open en dan kom je al snel uit bij een tekst die het hele verhaal even dateert en situeert, om daarna over te gaan naar een pagina met mooie beelden van het bos en van Jack, hollend door dit bos, achtervolgd door een razende indiaan. Op het moment dat die wil toeslaan begint een flash-back en vertelt Jack over zijn leven zoals het tot op dat ogenblik gelopen is. Drie dagen na de geboorte verliest hij zijn moeder, komt hij terecht in een weeshuis en op zeer jonge leeftijd monstert hij aan om naar "een land dat ze Florida noemden" te vertrekken.
De onrechtvaardigheid en de slavernij aan boord zorgen ervoor dat Jack, zijn nieuwe vriend Andrew Socks, de jonge knaap die hij leert kennen bij zijn eerste oversteek en hem het hele verdere verhaal vergezelt (of is het Jack die met Andrew meegaat, zoek het zelf maar uit), en nog een hele bende matrozen aan het muiten gaan, de slaven bevrijden en zelf een onderkomen zoeken in de Caraïben. Hier zit je al op pagina 23 van de 78 en dan moet het echte verhaal nog beginnen. Uitweiden doe ik niet om jullie de spanning van het verhaal niet te ontnemen, maar je hebt de neiging om deze strip als een echte page-turner te lezen omdat je wilt weten wat er staat te gebeuren en dat moet je trachten te vermijden.

De tekeningen van Patrick Prugne zijn uitzonderlijk mooi, afgewerkt tot in de details en geven perfect de uitdrukkingen en gevoelens van de personages weer. Het zijn geen stroeve, nietszeggende gezichten zoals je zo vaak ziet, maar de figuren hebben echte, menselijke trekken. Droefenis, pijn, angst ... je voelt het allemaal alsof je zelf in het verhaal zit. Elke beweging wordt heel knap in beeld gebracht en je voelt de slagen in de strip haast zelf op je eigen hersenpan.

Neem elke tekening goed in je op en geniet van de pastelkleuren die je doen wegdromen naar deze exotische omgeving. Voel de angst in het donker van de schepen, van het bos, van Canoë Bay. Laat je meeslepen en geniet ...