Achter de schermen van de macht 1 De dood van een minister
2 In dienst van de partij
3 Gewetenszaak
4 Waarheden

Achter de schermen van de macht – Cyclus 1 – Delen 1 t/m 4

Ik kocht deze strips een aantal jaren geleden in een outlet-verkoop voor 3 Euro per deel – hard cover en het was inmiddels lang geleden dat is ze nog eens had herlezen, maar wie van Britse “krimi” houdt moet dit zeker doen.

Ook al is deze reeks weldra 20 jaar oud, ze blijft heel actueel. De tekeningen van Jean-Yves Delitte (Het bloed van de lafaards, De nieuwe tsaren ,… en veel meer) zijn knap en gedetailleerd. De decors - zijn mooi uitgewerkt en de ‘shots’ zijn meermaals verrassend. De stadszichten met billboards en affiches scheppen een perfecte sfeer voor dit verhaal.
Het scenario van Philippe Richelle biedt ons een politieke detective van het zuiverste Britse water in 4 delen.

Tijdens het onderzoek naar de moord op een voormalig premier Parkinson komen de speurders van de New Scotland Yard, Inspecteur Caine en zijn assistent Burkinshaw op het spoor van een zwendel in giftig afval en banden van de firma Helliwell & CO met het politieke milieu. In het licht van de verkiezing van een nieuwe partijleider gaat het onderzoek verder naar de gecontracteerde huurmoordenaar Murphy, smeergeld en politieke aanbestedingen.
Uiteindelijk krijgt het onderzoek een onverwachte wending, worden er wat stappen opzij gezet in de partij en blijven de politieke smeerpotjes gedekt.

Deze reeks leest als een trein. De wisselwerking tussen de verschillende verhaallijnen bouwt een mooi spanningsveld op. Het verhaal pendelt tussen de sites van het politieonderzoek en de politieke manoeuvres achter de schermen, zonder de aandacht te missen voor de privésfeer van de onderzoekers en steeds met een half oog gericht op het sociale kantje van de misdadigers.

De titel van deze reeks dekt keurig de lading van deze mooie politieke thriller

Pjotr. 01-2021