De vreemde vogel 1 Eugénie

De vreemde vogel – Deel 1 – Eugénie - Cédric Simon en Eric Stalner

Ik dacht aanvankelijk dit boek niet te kopen. De cover leek niet echt aantrekkelijk. Het zag er wat gewoontjes uit, als alweer een donker historisch verhaaltje over één of andere misdaad. Bij nader inzien bleek dit echter te gaan om een verhaal uit de “stalner-stal”. En het is zelfs een subliem exemplaar. Eerste indrukken kunnen al eens misleidend zijn, zo blijkt.
Eric Stalner laat zich voor dit verhaal bijstaan door Cédric Simon maar weet, zoals hij in het voorwoord beschrijft, duidelijk zijn stempel te drukken op dit verhaal dat ons meevoert naar de enorme bidonville aan de rand van het Parijs van het einde van de 19e eeuw.
Dit is een verhaal dat ons de schrijnende toestanden schetst van de ‘zone’, een weinig gekende kant van het historische Parijs. Deze toenmalige sloppenwijk was de verblijfplaats van de ‘outcasts’ die uit de ‘dure’ stad verdreven waren en waarvan er veel banden hadden met misdadigers van alle slag. Maar het was er vooral armoe troef.
De strip bevat een uitgebreid document over dit fenomeen met interessante oude foto’s die door Eugène Atget werden genomen rond 1913. Een van deze foto’s vormde dus de inspiratie voor de figuur van Eugénie en voor de verdere setting van dit verhaal waarin we het meisje leren kennen dat er samen met haar ‘grootvader’ en een groep hechte vrienden ‘zonards’ woont. Vijf vrienden die op alle manieren proberen om geld bij elkaar te sprokkelen om het ter ziele gegane theater ‘De vreemde vogel’ van Eugénies familie terug op te starten. Alle listen zijn goed om aan wat centen te geraken. Maar niet alles blijkt zonder gevaar.
Dit hartelijk verhaal leert ons enerzijds de armoede van het bestaan in de zone kennen maar beschrijft anderzijds de liefde van de warme vrienden-familieband waarin Eugénie leeft en de dromen die ze samen koesteren. De ontmoeting van Eugénie met haar idool Sarah Bernhardt tekent een schril contrast tussen de aparte werelden van Parijs en zet ons met 2 voeten op de grond. Meteen een ‘cliffhanger’ waardoor we weer reikhalzend uitkijken naar het vervolg.
Een ontroerend maar hoopvol verhaal in een prachtige historische setting met hier en daar een vleugje humor dat gebracht wordt met het geweldige tekenwerk van Stalner.
Ik vond dit een boeiend boek en een veelbelovende serie.

Pjotr 12-03-2021