3 Deel 3
4 Deel 4
5 Deel 5
6 Deel 6
7 Deel 7
8 Deel 8

Een 'black operation' (Black Op) is de Amerikaanse militaire term voor een geheime operatie door een regering of militaire organisatie. Wie zijn wij om vragen te stellen bij de legaliteit van deze acties? Floyd Whitman houdt niet van 'rode' communisten - zijn vader werd immers door hen gedood in juni 1945 - maar wel van een jeugdliefde, Lovna. Hij zal tot de ultieme kern van de macht moeten doordringen om zich te kunnen wreken. Verkiezingsfraude, hoe komen ze er toch op? De vele tijdsprongen en flashbacks brengen ons uiteraard niet in de war. Bij de tekenstijl van Hugues Labiano (Dixie Road, Ster Van De Woestijn, De Leeuw van Juda) drink je best een glaasje rosé en dan komt het helemaal goed. Stephen Desberg (Cassio, De Schorpioen, Miss Oktober, Sienna,...) schreef een vernuftig scenario. Zijn vader is Amerikaan, dat helpt ook. De Russische maffia moet je dus nooit onderschatten! Vraag dat maar aan voormalig president Donald Trump. En jeugdvrienden... ik zou er niet zo mee te koop lopen. De codenaam 'Clean-Up' maakt me wel een beetje jaloers. Het zou de politiek in ons land ook goed kunnen doen (lacht).
"Zo lang ons nog gegeven is!" Het slot zorgt voor kippenvel. Een groot succes, dan volgt uiteraard een tweede seizoen. Janine Hallbeck en Sol Kathren zijn een 'koppel' dubbelagenten die in Iran aan de slag gaan. Olie, weet je wel! Ibra Darius, een onbetrouwbare zakenman, stelt Sol voor veel geld te verdienen door te speculeren op het uitbreken van een oliecrisis. Janine krijgt een vergelijkbaar aanbod van haar minnaar Shiran Khan. Manipulaties op het gebied van de olievoorziening. 'Voorkennis', altijd handig. Een derde missie laat op zich wachten. Of hebben we het niet opgemerkt? Top secret dan toch? Tekenaar Labiano amuseerde zich met cameo's van de naam van de auteur in de albums te verstoppen. Als topspion had u ze uiteraard reeds opgemerkt: Album 1 p. 47: Zie reclame: W. Allen; J. Turturro; S. Desberg; Black Op. Album 3 p. 5: Desberg arrested (zie krant). Album 6 p. 35: 'Desberg' street.