Het kasteel van miljoenen jaren 1 Het voorvaderlijk erfgoed

Het kasteel van miljoenen jaren is een verwijzing naar de tempel van Ramses III in Egypte. Meteen een goede bodem om een mysterieus verhaal op verder te bouwen, of niet?

Duitsland, aan de vooravond van het begin van de Tweede Wereldoorlog. Duits officier Friedrich Saxhäuser wordt opgeroepen voor een speciale missie in Irak. Hij moet daar de Engelse invloed ondermijnen en proberen om het Midden-Oosten te overtuigen zich aan te sluiten bij het Arische rijk. Onder het mom van een archeologische expeditie doorkruist hij de vallei van de Tigris en de Eufraat. Rustige nachten heeft hij echter niet, want sinds een expeditie een paar jaar terug bij de Maya’s heeft hij constant het gevoel achtervolgd te worden. Als ze in Irak overnachten bij een tussenstop, wordt de plaats getroffen door een Bijbels onweer waarbij tussen de wolken zich een vreemd licht openbaart. Als de lichtcirkel plotseling een straal afschiet naar beneden, wordt Friedrich hierdoor getroffen. Dit is nog maar het begin van een mysterieus avontuur… wat zullen ze vinden in de vallei? Door wat is Friedrich getroffen en wie achtervolgt hem?

Scenarist Richard D. Nolane (gekend van Wünderwaffen, Space Reich, Warbirds,…) giet hierbij het werk van Stéphane Przybylski in een 4-delig stripformaat. Er wordt aangegeven dat het een mix wordt tussen Indiana Jones en de X-files. Die laatste komt er inderdaad in terug, de sfeer van Indiana Jones is echter ver te zoeken. Wat er eerder uitspringt (in minder positieve zin) zijn de vele titels ‘Führer’ die de Duitsers aanhielden destijds en de véle tijdsaanduidingen. Het verhaal heeft nochtans de ingrediënten om er een topper van te maken: nazi’s, Oosterse invloeden, buitenaardse mysteries,… Het komt echter allemaal heel traag op gang met soms onduidelijkheden in het verhaal en bitter weinig actie. De tekeningen door Zeljko Vladetic zijn vrij klassiek opgebouwd en weten weinig extra toe te voegen. De tekeningen zouden meer tot hun recht komen als deze meer bladvullend waren en niet gepropt waren in kleine kaders.

Het verhaal weet momenteel weinig te verrassen, hopelijk brengt het vervolg meer boeiende plotwendingen.