Six 2 Een berg goud

What’s in a name? Een prostituee, een kind met 1 oog, een deserteur, een slaaf, een verstoten indiaan en een non. Zes willekeurige personen die op hun beurt proberen te overleven, komen door toeval op hetzelfde pad terecht.

Het eerste deel legde de basis waarbij we de achtergrond meekregen van de 6 personages, waarbij ze op het eind achtervolgd worden door verschillende partijen. Kid, het kind met 1 oog, is namelijk op de vlucht voor zijn adoptievader, die uit is op een erfenis die toekomt aan Kid. Nu zit een andere eenogige man - Morfran - hem op de hielen, waarbij Kid opgevangen wordt Elsie, de prostituee. Ook de non Roxanne wordt achtervolgd, door haar vader die haar levend wilt terugbrengen. Tenslotte heeft deserteur Quintus Jones het wat te bont gemaakt bij het Amerikaanse leger, en die is nu ook op de vlucht samen met de verstoten indiaan ‘Tchitchi’.

Het tweede deel sluit daar naadloos op aan, waarbij de groep van 6 naar de notaris in Denver trekt om de erfenis van Kid op te halen. Onderweg worden ze echter overvallen door een groep Mexicanen. Ternauwernood weten ze te ontsnappen, maar de Mexicanen zetten de achtervolging in. Ondertussen wordt de trein waarop de vader van Roxanne - Absolom - zit, overvallen door een bende cowboys. Absolom weet de bendeleider daarbij met geld te overtuigen om te werken voor hem om Roxanne terug te halen. Ook Morfran zit niet stil, en ontmoet de overste van Quintus Jones. Ze besluiten samen te werken om Quintus Jones en Kid op te pakken. De groep van 6 wordt dus langs verschillende kanten belaagd. Of ze weten te ontkomen is maar de vraag… En wie is de geheimzinnige verteller die reeds in deel 1 zich in een mysterie wikkelt?

Scenarist Philippe Pelaez (Winter in de Opera, Oliver & Peter,…) weet er tot nog toe een knap verhaal van te maken vol actie en achtervolgingen. Dit is het 2de verhaal in een reeks van 4 maar als het op dit elan verder gaat, mag deze reeks gerust langer doorgaan. Ieder personage heeft zijn eigen karakter en voorgeschiedenis en wordt mooi uitgewerkt, zowel voor de groep van 6 maar evengoed voor de achtervolgers. Het geheel werkt en leest vlot door. Goed of slecht bestaat niet, iedereen heeft wel zijn beweegredenen in dit verhaal. Tekenaar Casado Javier Sanchez weet alles vlot te tekenen en schuwt geen gewelddadige details. Zijn tekenstijl is wat een mix tussen een Dellac (Nottingham) en Astier (het Venijn), wat enkel maar een compliment kan zijn.

Hou je van een goede Western met een leuk verhaal, laat deze reeks dan niet aan je voorbijschieten. Amusement gegarandeerd!